A DÁP-tagadók nem rajonganak az ügyfélpórázért: rendesen megrázzák a nyakörvet!
Kép forrása: Getty Images - Az online ügyintézés kihívásokkal teli pillanatai. Vizuális ábrázolás.
Közel egymillió megtekintésnél, tizenkétezer reakciónál és félezer hozzászólásnál tart a Facebookon az "Ügyfélkapu+ tájékoztató Mamától" című szatirikus videó.
Szikra László humorista friss előadásában éles kritikát fogalmaz meg az új ügyfélkapus átállás és a digitális állampolgárság kapcsán. A kisember perspektívájából nézve, László szellemesen és egyben keserédes iróniával világít rá a rendszer buktatóira, és határozottan kijelenti: „Az ügyfélkapu nem más, mint egy virtuális labirintus, ahol az őszinte szándékú polgár könnyen elveszhet! Hol van ilyenkor a segítség?!”
A tények és a humoros megjegyzések mellett a közösségi médiában a komolyabb hangvételű posztok is teret nyernek az Ügyfélkapu+ és DÁP ügyével kapcsolatban. Kovács Tamás, közgazdász, kétszeres olimpiai bronzérmes és világbajnok magyar kardvívó, aki a szövetségi kapitányi posztot is betölti, valamint a MOB sportigazgatója, kifejezte aggodalmát a helyzettel kapcsolatban. Elmondása szerint már feladta a harcot, miután úgy érezte, hogy egy olyan rendszerbe próbált belépni, amely messze nem tökéletes, mégis "valakiknek nagyon sürgős" volt. Véleménye szerint a DÁP nem csupán egy applikáció, hanem egy olyan eszköz, amely a szabadságának feladását jelenti számára.
Kovács Tamás végül határozottan kijelenti, hogy...
A digitális állampolgárságot egy láthatatlan korlátozásként fogja fel.
Ezt a Facebook bejegyzést is több ezren olvasták, illetve osztották már meg, illetve az egyetértő hozzászólókból sincs hiány, mint ahogy például az alábbi, csillapító szándékkal íródottakból sem:
Problémás helyzetet teremt, hogy a digitális állampolgároknak telefoncserére is szükségük lehet az ügyfélkapus átállás során, ha a DÁP-ra szeretnének áttérni. A DÁP használatához ugyanis speciális operációs rendszerre van szükség, ami sok régebbi okostelefon esetében jelentős költségeket vonhat maga után, így felmerülhet a készülékek frissítésének igénye.
Egy korábbi írásunkban már részletesen kitértünk arra, hogy még a legjobb állapotú telefonokat is érdemes újra cserélni, ha azok nem felelnek meg a szükséges követelményeknek. A DÁP applikáció ugyanis csak bizonyos operációs rendszerek támogatásával működik jelenleg:
Ha tehát egy mobiltelefon nem felel meg ezeknek a követelményeknek, akkor a fejlesztők azt javasolják, frissítsük a telefonunk operációs rendszerét a legújabb verzióra, viszont ha ez nem lehetséges, akkor tényleg újabbat kell vásárolni.
A hatalmas online műszaki bolt kínálatát átnézve felfedeztük, hogy...
Egy DÁP-képes operációs rendszerrel ellátott okostelefont már körülbelül 20 ezer forintért beszerezhetünk, ami a legkedvezőbb ár a piacon.
Bár sok szempontból hasznos, a készülék más funkcióit figyelembe véve nem túl nagy az előnye, mivel az alacsonyabb árkategóriájú eszköz jelentősen lemarad a drágább és modernebb modellek képességeitől és technikai jellemzőitől.
Az eNET 2022-es reprezentatív kutatása alapján Magyarországon körülbelül 6,2 millió ember használ okostelefont, ami azt jelenti, hogy a lakosság jelentős része aktívan részt vesz a digitális világban.
TÖBB SZÁZEZER EMBER ÉRINTETT LEHET A KÉRDÉSBEN, ÉS A MOBILTELEFONOK ÉRTÉKÉT FIGYELEMBE VÉVE MILLIÁRDOS NAGYSÁGRENDŰ KIADÁSI TÉTELRŐL IS SZÓ LEHET, AMENNYIBEN CSERÉRE KERÜL SOR.
Kétségtelen, hogy a DÁP hivatalos weboldala alapján a szükséges alkalmazás érzékeny személyes információkat dolgoz fel, így elengedhetetlen, hogy biztonságos környezetben működjön. Az újabb operációs rendszerek pedig fejlettebb biztonsági funkciókkal bírnak, amelyek segítik azokat a technológiákat, amelyekre a DÁP applikációnak szüksége van a zavartalan működéshez.
Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója nemrégiben büszkén osztotta meg, hogy a DÁP alkalmazás letöltései elérték az egymilliós mérföldkövet.
Az Economx a kérdéses ügy kapcsán a következő érdeklődésekkel fordult az IdomSoft Informatikai Zrt.-hez, amely a DÁP fejlesztéséért felelős vállalat.
A cég válaszából kiderült, hogy "a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás funkcionalitása az Európai Unió vonatkozó szabályozásával, az eIDAS 2-vel összhangban folyamatosan bővül, a fejlesztés alatt álló funkciókról a dap.gov.hu weboldalon olvashat részletesebben".
- közölték.
A panaszok kezelésére vonatkozó kérdésre a következőképpen válaszoltak:
A visszajelzések hatékony kezelése érdekében a magyar nyelvű menüben az 1-es gomb megnyomásával kifejezetten a Digitális Ügyintézés és a Digitális Állampolgárság Programmal összefüggő hívásokat fogadunk.