A Mercedes vezetője, aki egyben a legnagyobb európai autós lobbi elnöke is, úgy véli, hogy szükség van a CO2-kvóták újratárgyalására.
Szerinte az elektromos autók piaca inkább keresleti kihívásokkal küzd, mintsem kínálati nehézségekkel.
Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója és az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) frissen megválasztott elnöke, sürgette az Európai Bizottságot, hogy reconsiderálja a 2025-től életbe lépő szén-dioxid (CO2) kibocsátási határértékeket. Kijelentette, hogy az elektromos autók eladásának visszaesése nem a kínálat csökkenéséből, hanem a kereslet elégtelenségéből fakad.
Az ACEA elnöke kifejtette, hogy a CO2-kibocsátás csökkentésére vonatkozó célok az elektromos járművek iránti kereslet növekedésére építettek, azonban ez a várakozás eddig nem vált valóra. Ezen okból sürgette a politikai vezetőket, hogy innovatív megoldásokkal álljanak elő. Kaellenius, az ACEA elnökeként, az Európai Bizottság és az autóipari szereplők, beszállítók, valamint szakszervezetek közötti "stratégiai párbeszéd" előtt tette közzé az iparág sürgető igényeit.
Az európai autógyártók előtt nem csupán a kínai versenytársakkal való megmérettetés áll, hanem Donald Trump megválasztott elnök hivatalba lépése óta az amerikai vámokkal is meg kell birkózniuk. Ezen kihívások mellett a jövőben egy újabb komoly fenyegetés is leselkedik rájuk: ha flottáik 2025-re nem teljesítik a CO2-kibocsátási határértékeket, akár 15 milliárd eurós uniós bírságot is kénytelenek lesznek megfizetni.
Kaellenius véleménye szerint az egyeztetések várhatóan hamarosan, hetek kérdése, hogy elkezdődjenek, hiszen céljuk az európai autóipar versenyképességének megőrzése, valamint a munkahelyek csökkentésének elkerülése. Emellett hangsúlyozta, hogy az EU-nak fontos, hogy konstruktív párbeszédet folytasson a Trump-adminisztrációval, hogy megelőzze a kereskedelmi feszültségek kiéleződését.
Az ACEA legfrissebb jelentése alapján az elektromos járművek (EV) eladásai tavaly 5,9%-kal csökkentek, ami azt jelenti, hogy a teljes járműeladásokból való részesedésük 13,6%-ra esett vissza. Ez egy százalékponttal alacsonyabb, mint a 2023-as szint, és elmarad attól az elvárt 20%-tól, amely a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítése érdekében lett volna kívánatos. Az ACEA előrejelzései szerint a jövőben a részesedés további csökkenése valószínű, ami növeli a magas bírságok kivetésének kockázatát.
Az ACEA előzetes adatai szerint az új személygépkocsik uniós nyilvántartásba vétele 0,8 százalékkal nőtt 2024-ben, de az eladott járművek száma még így is 18,4 százalékkal elmaradt a 2019-es szinttől.