Az M1-M7 budaörsi bevezető szakasza a világ egyik legintelligensebb autópálya-útvonalának ígérkezik.

A Magyar Közút Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakértői már ősz óta azon fáradoznak, hogy létrehozzák a rendszer korszerűsített változatát.
Aki Budapestről elindul az M1/M7-es autópályán, az észre fog venni néhány figyelemfelkeltő, műszerekkel gazdagon ellátott táblatartó portált, ahogy közelít a budaörsi felüljáró-körforgalomhoz. Ez a szakasz a világ egyik legintelligensebb autópálya-része, és hasonló megoldásokkal csak Kínában találkozhatunk, bár ott a rendszert jóval kiterjedtebben alkalmazzák.
A 800 méteres útszakasz, amely nemsokára 1,5 kilométerre bővül, két oldalát összesen 39 modern műszer figyeli. Ezek között találhatók LiDAR-szenzorok, radarok, hőkamerák, valamint különböző látószögű kamerák, amelyek szűkebb és szélesebb nézőpontot kínálnak. A szenzorok folyamatosan, optikai kapcsolaton keresztül másodpercenként 1,5 gigabájt adatot továbbítanak a Magyar Közút szigetszentmiklósi központjába, ahol egy szuperszámítógép elemzi és dolgozza fel az információkat.
Ez az Eureka Central System egy innovatív magyar-osztrák együttműködés, amelyben a Magyar Közút Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) szakemberei már ősz óta fáradhatatlanul dolgoznak a rendszer kiépítésén. A projekt keretében a Magyar Közút telepítette az érzékelő berendezéseket, míg a BME kutatói és fejlesztői felelnek az eszközök összehangolásáért és a működést biztosító szoftverek kidolgozásáért. Jelenleg a finomhangolás és a mesterséges intelligencia modellek tanítása van folyamatban, amely a rendszer hatékonyságát és megbízhatóságát hivatott növelni. Hamarosan elérkezik a projekt igazi célja: az érintett útszakasz teljes digitális reprezentációjának elkészítése, amely egy úgynevezett digitális ikert jelent, lehetővé téve a valós idejű monitorozást és optimalizálást.
"A digitális iker úgy képzelhető el, mint egy olyan VR-videójáték, amely valós időben megjeleníti a fizikai valóság digitális másolatát" - mondta a bme.hu-nak Rövid András, a Gépjárműtechnológia Tanszék tudományos főmunkatársa, a projekt szakmai vezetője. Vagyis nemcsak az útfelület, a sávok és az összes tereptárgy pontos mása jelenik meg, de az éppen ott közlekedő járművek is.
Az innováció egyik kézzelfogható eredménye lesz egy fejlesztés alatt álló mobilapplikáció, amely tetszőleges nézetű mozgóképet ad a telefon képernyőjére - rajta az összes közeli járművel és tereptárggyal, így az éppen takarásban lévőkkel is, melyeket egy kamerákkal mégoly jól ellátott okosautó sem láthat. A sofőr ez alapján vezetéstámogató üzeneteket, figyelmeztetéseket kaphat a mobiljára.