Sajnos baleset érte az autómat. Kérdés, hogy a biztosító állja a költségeket?


Minden magyarországi gépjármű üzembentartónak kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötni, ezt nevezik biztosítási kötelezettségnek. Cserébe a biztosító köteles helytállni a gépjárműhasználat során történt károkozás esetén, ez szaknyelven a biztosító helytállási kötelezettsége. De pontosan mire terjed ki ez a helytállás, avagy meddig felel a biztosító?

A 2009. évi LXII. törvény 12. §-a világosan meghatározza, hogy a biztosítás kiterjed a felelősség vizsgálatára, valamint a biztosított személyekkel szemben, a biztosítási szerződésben megnevezett gépjármű használata következtében keletkezett, megalapozott kártérítési igények teljesítésére.

A helytállási kötelezettség a biztosítók esetében nem minden károkozásra vonatkozik, és ez sokszor bonyolíthatja a helyzetet. Vannak olyan esetek, amikor a biztosító nem vállalja a kár megtérítését. Melyek ezek a helyzetek? A jogszabályok pontosan meghatározzák ezeket a kivételeket, és most néhány legfontosabb kategóriát említünk meg.

A biztosítás nem terjed ki arra a kárra, amely

Vannak azonban olyan speciális helyzetek is, amikor a biztosító nem köteles kártérítést fizetni. Például, ha olyan járművet használunk, amely éppen nincs forgalomban, akkor a biztosító nem vállal felelősséget a keletkezett kárért, mivel ilyenkor nem áll fenn a kockázatviselés.

A biztosító nem köteles kártérítést fizetni abban az esetben sem, ha a károkozó személye ismeretlen, illetve ha a balesetet okozó gépjármű nem azonosítható. Ilyen helyzetben a kártalanítási számla kifizeti a kártérítési összeget, azonban ha később sikerül az elkövetőt azonosítani, akkor az ő biztosítójának kell rendeznie a kiadott számlát.

Nagyon fontos, hogy a biztosító nem fizet akkor sem, amikor a károsult alkohol, vagy kábítószer/gyógyszer hatása alatt áll.

A káresemény pontosabb dokumentálásához elengedhetetlen, hogy rendelkezésünkre álljon a baleseti bejelentő lap, amely tartalmazza a gépjármű részletes adatait, valamint a rendőrségi jegyzőkönyv vagy igazolás. Ezek a dokumentumok alapvető fontosságúak a káresemény bizonyítékaként.

Tűz-, robbanás- és elemi kár esetén fontos, hogy a forgalmi engedély, valamint a tűzrendészeti hatóság határozata rendelkezésre álljon. A casco biztosítás vonatkozásában külön figyelmet érdemel, hogy lopáskár bekövetkezésekor a rendőrségi feljelentés másolata, a nyomozás megszüntetéséről szóló határozat, valamint a forgalmi engedély és a rendszámtáblát visszavonó határozat is elengedhetetlen dokumentumoknak számítanak.

Hasznos dolog az autóban tartani egy baleseti bejelentőt, amelyet bármely biztosítótól beszerezhetünk. Azonban az E-kárbejelentő applikáció használatával gyorsan és egyszerűen bejelenthetjük a károkat is, ami felgyorsítja a kárrendezési folyamatot. Ne feledjük, hogy baleset esetén azonnal értesítenünk kell a biztosítót, hogy a kárigény felmérése minél előbb megkezdődhessen.

Első lépéseink között fontos, hogy baleset esetén készítsünk fényképeket a jármű állapotáról. Ez segít elkerülni a jövőbeli vitákat a kárigényekkel kapcsolatban. Emellett ügyeljünk arra, hogy a baleseti bejelentőt precízen töltsük ki, és a tényeket világosan rögzítsük, hogy minden részlet egyértelmű legyen.

Ha a baleset résztvevői sikeresen megegyeznek, akkor nincs szükség rendőri közbeavatkozásra. Viszont, ha vita merül fel, a rendőr hívása elkerülhetetlen. Érdemes tudni, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem kötelező feltüntetni a nyomtatványon, hogy ki mennyire felelős a balesetért. Ezen kívül sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a károkozónak is be kell jelentenie a kárt a saját biztosítójának.

A baleset bejelentésének beérkezését követően a biztosító által megbízott kárszakértő végzi el a kárfelmérést - ő veszi fel a kapcsolatot a baleset károsultjával időpont-egyeztetés céljából. Ha a baleset után nem a lakcímünkre, hanem egyenesen a szervizbe kell szállítanunk a járművet, akkor a szemle helyszínének a javító címét adjuk meg, és feltétlenül gondoskodjunk arról, hogy mi is ott tartózkodjunk a megbeszélt időpontban.

A kárszemlére általában három munkanapon belül kerül sor, amelyet követően a kárszakértő még két napon belül megállapítja a kár mértékét, és javaslatot tesz a biztosítónak a kártérítés összegére. Ezt követően a biztosító dönt a kártérítés összegéről, és ő intézi a kifizetést is.

Előfordulhat, hogy a javítás során olyan sérülésre derül fény, ami a kárfelmérés alkalmával nem volt látható, ilyenkor jeleznünk kell a pótszemlére vonatkozó igényünket - ez ugyanúgy zajlik, mint az első kárszemle.

Fontos megjegyezni, hogy értékcsökkenés esetén is igényelhető kártérítés!

Ha a kárfelmérés során a szakértő arra a következtetésre jut, hogy a jármű gazdaságosan helyreállítható - azaz nem merül fel a gazdasági totálkár esete -, akkor két opció közül dönthetünk a kárkifizetés kapcsán.

Egyezségi kárrendezés: Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy a kárszakértő által megállapított és a biztosítótársaság által jóváhagyott összeg elegendő a gépjármű javításának fedezésére, érdemes ezt a kifizetési módot választanunk. Az ajánlatban szereplő összeget a biztosító minden további számla vagy bizonylat bemutatása nélkül téríti meg.

Számlás kárrendezés folyamata: A kárszakértő által készített kalkulációt először a választott javítóműhelynek kell bemutatnunk. Ezt követően az ott kapott számlát el kell juttatnunk a biztosítónkhoz, amely alapján a kifizetés megtörténik. Ha gazdasági totálkár merül fel, a biztosító szintén segítséget nyújt. Ilyenkor fontos mérlegelnünk, hogy érdemes-e az autót megjavíttatni, vagy inkább eladni a roncsot. A biztosítók gyakran vállalják az értékesítést is, ha úgy döntünk, hogy ezt nem szeretnénk saját magunk intézni.

Érdemes akár több szervizben is érdeklődni annak érdekében, hogy mérlegelhessük, melyik opcióval járunk jobban.

Related posts