A magyar benzin ára valóban változó, és a helyzet bonyolult. A válasz tehát: "Ez a körülményektől függ."


Izgalmas időszakot élünk a hazai üzemanyagpiacon: a washingtoni tárgyalások nyomán elért szankciós felmentés egyelőre némi megnyugvást hozhat, mivel ideiglenesen megóvhatja a magyar fogyasztókat a drasztikus benzináremelkedéstől. Az utóbbi hetekben a benzin és a gázolaj ára viszonylag szűk sávon belül ingadozott, ami felveti a kérdést: a jelenlegi árszintek inkább drágának vagy olcsónak számítanak? A válasz - mint oly sokszor az üzemanyagpiac esetében - most is izgalmas és összetett.

2024 végéig nagyon széles kilengéseket láthattunk a benzin és a dízel árában is a hazai benzinkutakon, idén viszont látványosan beszűkült a sztori, igazából nincsenek (legalábbis eddig nem voltak) olyan jelentős mozgások.

Két rendkívül figyelemre méltó aspektus rejlik ebben a látszólagos békében:

Ezekben a sorokban felfedezzük, hogy a magyar benzin ára mostanában valóban kedvezőnek számít-e. Ahogy a címünkben is utaltunk rá:

A válasz szubjektív, hiszen a nézőpontok és tapasztalatok sokfélesége miatt mindenki másképp értelmezheti a helyzetet.

A hazai kormányzati stratégia már jó ideje világosan kifejezi, hogy a helyi üzemanyagárakat nem szabad meghaladniuk a szomszédos országok átlagos árai által. Amennyiben ez a határ túllépésre kerül, az különféle beavatkozási lépésekhez vezethet, sőt, szélsőséges esetben akár árstop bevezetésére is sor kerülhet. Az Európai Bizottság weboldalán már elérhetőek a legfrissebb statisztikák, így könnyedén ellenőrizhetjük, hogy a magyar benzin ára meghaladja-e a környező országok átlagát. (Fontos ezt az összehasonlítást elvégezni, hiszen a magyar autósok számára kedvezőtlen helyzet esetén ezekbe az országokba is átjárhatnak tankolni.)

Ebben a közegben

A benzin esetében a hazai piac ára egy forinttal kedvezőbb, mint az átlagos szint.

míg a dízelnél 4 forinttal az átlagos szint alatt van a hazai ár.

Az alábbi térképeken jól látható, mely területeken magasabb a benzin és a dízel ára a régióban Magyarországhoz képest.

Jelen pillanatban tehát nem szükséges aggódnunk a jelentős kormányzati lépések miatt,

A hazai benzin- és dízelárak jelenleg a régiós átlaghoz képest kedvező helyet foglalnak el. Azonban néhány nappal ezelőtt még nem volt egyértelmű, hogy ez a helyzet tartós marad-e.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója nemrégiben egy interjúban hangsúlyozta, hogy a washingtoni magyar-amerikai találkozón elért megállapodások lehetővé teszik a vállalat számára az orosz kőolaj zavartalan importálását a Barátság vezetéken. A vezető véleménye szerint a szankciók alóli mentesség segít elkerülni a hirtelen piaci mozgásokból eredő áringadozásokat a kutakon, így biztosítva a stabilabb üzemanyag-ellátást.

"Hogyha hirtelen kell átállni, akkor biztos, hogy egy hirtelen sokkal nagyobb ármozgás történt volna, ami aztán valószínűleg egy alacsonyabb szinten stabilizálódott volna,

De a váratlan, lórúgásszerű ársokkok senkinek sem hiányoznak, hiszen ezek csak feszültséget és zűrzavart okoznak a mindennapokban.

- fogalmazott a Mol vezetője. Korábban arra számítottunk, hogy amennyiben az orosz olaj nem érkezik meg, és a finomítói kapacitások kiesését importból kellene pótolni, az...

A hazai üzemanyagárakban legalább másfél-két éves időtávon 20-40 forintos emelkedést eredményezett volna.

Az ellátási válság elkerülése, még ha nem is lett volna elkerülhetetlen, komoly hatásokkal járt volna. Magyarország irányítása alatt a régió akár az Európai Unió legmagasabb nagykereskedelmi üzemanyagárakkal rendelkező területévé is alakulhatott volna.

A lényeg: sikerült elkerülnünk a drámai árugrást, de a hazai üzemanyagpiac még mindig számos kihívással néz szembe. Elég csak a százhalombattai tűzeset következtében kieső finomítói kapacitásokra, a jövő évre tervezett (bár talán elhalasztott) jövedéki adóemelésre, vagy a szerb NIS finomító körüli problémákra utalni.

A következő részben arra fogunk fókuszálni, hogy a piaci trendek milyen üzemanyagárakat valószínűsítenek a jövőben.

Az üzemanyagok árát meghatározó piaci folyamatokat látván könnyen felmerülhet bennünk a kérdés, hogy ugyan miért nem esett még nagyobbat idén a benzin ára? Hiszen:

Közben a benzin ára mindössze 6 százalékkal csökkent.

A választ a finomítói jutalmak területén érdemes keresni.

Az idei évben jelentős változások történtek a finomítás költségeiben, mind a benzin, mind a gázolaj tekintetében. A Neste statisztikái szerint az év elején egy hordó benzin előállítása körülbelül 10 dolláros nyereséget hozott, míg mostanra ez az összeg már több mint a duplájára nőtt. A dízel esetében a helyzet még drámaibb: a finomítói haszonkulcs 20 dollárról szinte 40 dollárra emelkedett, ami figyelemre méltó áremelkedést mutat.

A finomítói prémiumok megugrása elsősorban a finomítással és kereskedelemmel foglalkozó downstream üzletág eredményét erősíti az olajcégeknél (ahogy ezt a Molnál is láthattuk), ugyanakkor

a prémiumnövekedés egy része beépül a nagykereskedelmi árba, és közvetve megjelenik a fogyasztói árakban is.

Elsősorban ez az oka annak, hogy a benzin ára idén csupán körülbelül 6 százalékkal mérséklődött Magyarországon.

A benzin- és dízelmarzsok idei emelkedésének hátterében több tényező áll. A legfontosabb, hogy a dízelkészletek globálisan extrém alacsony szintre estek, az Egyesült Államokban, Európában és Ázsiában is mintegy 20 százalékkal a tízéves átlag alatt vannak, miközben a kereslet erős maradt az ipari, mezőgazdasági és közlekedési szektorban. A kínálati oldalt tovább szűkítette több finomító kiesése, illetve a közepes és nehéz kőolaj hiánya. Eközben a nyár előtti időszakban még tovább fokozódott a kereslet, ugyanis Kína rekordmennyiségben exportált benzin, dízel és kerozin termékeket.

A finomítói marzsok alakulása világosan megmutatja, miért drágább a dízel üzemanyag a hazai kutakon, mint a benzin. Jelenleg a két üzemanyag között literenkénti 13 forintos eltérés tapasztalható, ami a gázolaj prémiumának október közepi drámai emelkedésével magyarázható. Ennek hátterében az orosz termékek várható hiánya áll, míg a benzin marzsa viszonylag stabilan maradt.

A finomítói prémiumok jövőbeli kilátásai vegyes képet mutatnak, ha röviden szeretnénk összefoglalni:

Valószínű, hogy a helyzet a közeljövőben továbbra is romlani fog, mielőtt kedvezőbb fordulatot venne a dolog.

Related posts