Az 5 éves gyerekek bizonyos területeken valóban felülmúlják a felnőtteket: a kreativitás és a képzelet világában igazi mesterek. Az őszinte kíváncsiságuk és felfedező kedvük lehetővé teszi számukra, hogy új perspektívákból tekintsenek a világra, ami gyakr

10 év börtönbüntetést kaptak, mert a kémiaórán tanult periódusos rendszer segítségével olyan terveket szőtt, amelyek teljesen megdöbbentették a hatóságokat. Hihetetlen, hogy milyen messzire elmerészkedett a tudományos ismereteivel!
Egyes helyzetekben az 5 éves gyerekek a felismeréses memóriateszten felülmúlják a felnőtteket. Szóval, ha valaha is úgy érezted, hogy kellemetlenül érzed magad amiatt, hogy az óvodás gyermeked megnyer egy memóriajátékot, jó hírünk van: semmi okod a szégyenkezésre!
Úgy tudjuk, hogy a memória kora gyermekkortól fiatal felnőttkorig folyamatosan fejlődik. Egy kutatás szerint azonban míg a gyerekek az esetek 31%-ában tudták a korábban látott állatokról készült képeket azonosítani, addig a felnőttek csak az esetek 7%-ában.
A kísérlet során 77 kisgyereknek, (akiknek átlagéletkora 5 év volt), illetve 71 főiskolai hallgatónak mutattak 30 képet macskákról, medvékről és madarakról. Az először mutatott macskával kapcsolatban azt az információt osztották meg a kísérletben résztvevőkkel, hogy az állatnak béta-sejtjei vannak. Ezután egyenként 30 állatképet mutattak nekik és megkérdezték, hogy vannak-e béta-sejtjei.
A gyerekek a felismeréses memóriateszt során négyszer nagyobb pontossággal azonosították a bemutatott képek közül azokat, amelyek macskákat ábrázoltak, és amelyek megegyeztek az első képpel. Ezzel kapcsolatban az a fontos információ merült fel, hogy az első macskáról elmondták, hogy béta-sejtjei vannak.
Az analógiák és kategorizálás alapú következtetés egy olyan gondolkodási módszer, amely lehetővé teszi számunkra, hogy meglévő ismereteinkre támaszkodva új információkat értelmezzünk. Az analógiák segítségével hasonlóságokat keresünk a különböző jelenségek között, míg a kategorizálás során a tapasztalatainkat rendszerezzük, így egyszerűsítve a világ megértését. E két megközelítés együttes alkalmazása gazdagítja a problémamegoldási képességünket, és segít a komplex helyzetek átlátásában.
Az első dolog, ami eszünkbe juthat ezzel kapcsolatban, hogy a felnőttek agya tele van a napi teendők és kötelezettségek végtelen listájával, olyan problémákkal, amelyek a gyerekeket még nem terhelik. Azonban a valóság ennél árnyaltabb: a felnőttek gyakran gyengébben teljesítenek a memóriajátékokban, nem csupán a zűrzavaros gondolatok miatt, hanem mert sokkal több információval rendelkeznek, mint a gyerekek, és ezt a tudást hajlamosak is beépíteni a feladatokba.
- Ebben a kontextusban a tudás akár rontja is a memória precizitását - nyilatkozta Vladimir Sloutsky, az Ohio Állami Egyetem Kognitív Tudományok Központjának vezetője és professzora.
A gyerekek a képek első szemrevételezésekor a hasonlóságok alapján vonnak le következtetéseket, míg a felnőttek inkább a kategóriák szerinti elemzést alkalmazzák.