Sajnos elhunyt Medgyesi Mária, az Operettszínház örökös tagja, akinek művészete és színpadi jelenléte mély nyomot hagyott a színházi világban. Az emlékét mindazok őrzik, akiknek élete része volt a varázslatos előadásoknak. A Librarius.hu cikkében méltatja


Szomorú hírt kell megosztanunk: elhunyt Medgyesi Mária, az Operettszínház örökös tagja. Mária pályafutása során számos felejthetetlen pillanatot ajándékozott a közönségnek, és maradandó nyomot hagyott a magyar színházi életben. Emléke örökké élni fog a szívünkben és a színpadon.

Kilenc évtized a színpad varázsában

Kilencvenéves korában elhunyt Medgyesi Mária Jászai Mari-díjas színésznő, rendező, a Budapesti Operettszínház örökös tagja. A halálhírt Peller Károly színművész közölte közösségi oldalán. "Tegnap átszerződött régi játszótársaihoz az Égi Társulathoz a MESTEREM!" - írta megrendülten egykori tanítványa.

A kezdetek: a dráma varázsától az operett könnyed dallamaiig A színház világának születésekor a dráma játszotta a főszerepet, mély érzelmekkel és komplex karakterekkel teli történetekkel. Ez a műfaj megalapozta a színházi élményt, amely a közönséget a lélek legmélyebb rétegeibe vezette. Azonban ahogy az idő múlott, a szórakozás igénye egyre inkább a könnyedebb formák felé terelte a figyelmet. Így született meg az operett, amely a dráma komolyságát egy csipetnyi humorral és zenével fűszerezte. Az operett világában a dallamok játékossága és a szórakoztató cselekmények egy új dimenziót adtak a színházi előadásoknak. Az érzelmek könnyed kifejezése, a tánc és a zene harmóniája új közönséget vonzott, akik szívesen merültek el ebben a színpadi varázslatban. Ez az átmenet a dráma mélységéből az operett könnyedségébe nemcsak a műfajok fejlődését tükrözi, hanem a társadalmi igények változását is, amely a szórakozás és a könnyed kikapcsolódás iránti vágyat tükrözte. Az operett így fokozatosan a színházi kultúra fontos részévé vált, megnyitva az utat a jövő szórakoztató műfajai előtt.

Medgyesi Mária 1935. január 13-án látta meg a napvilágot Budapest szívében. Gyermekkora óta vonzotta a zene világának varázsa, ám kezdetben drámai színésznői pályára készült. 1957-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, ahol olyan jeles tehetségekkel osztotta meg az osztálytermet, mint Garas Dezső, Fülöp Zsigmond, Harkányi Endre, Láng József és Lőte Attila. Tehetsége már fiatalon megmutatkozott: negyedéves hallgatóként a Csárdáskirálynő színpadán debütálhatott Szinetár Miklós rendezésében, ezzel elindítva pályafutását.

A vidéki évek után az Operettszínház világába lépve egy új fejezet kezdődött az életemben. A falusi csend és a természet közelsége után a színpad fényei és a zene varázsa teljesen magával ragadott. Az emberek lelkesedése, a színház különleges atmoszférája és a művészet iránti szenvedély új inspirációt adott. A vidéki gyökereim mindig is velem maradnak, de most a város pezsgése és az előadások izgalma tölti ki a mindennapjaimat. Az Operettszínház számomra nem csupán egy hely, hanem egy új otthon, ahol a művészet és az álmok találkoznak.

Pályáját a debreceni Csokonai Színházban kezdte, majd több vidéki társulatnál játszott: Kecskeméten, Pécsett, Veszprémben és Győrben is színpadra lépett. Összesen kilenc évet töltött vidéki színházaknál, amikor Seregi László, a Fővárosi Operettszínház akkori főrendezője felfedezte és szerződtette. 1966-ban csatlakozott az Operettszínház társulatához, ahol három évtizeden át meghatározó művész volt. 1998-ban választották a színház örökös tagjává.

Az operettirodalom kiemelkedő primadonnája, aki elbűvölő tehetségével és lenyűgöző színpadi jelenlétével hódította meg a közönséget. Művészetének varázsa nem csupán a dalokban, hanem a színészi játékában is megmutatkozik, így minden előadása igazi élményt nyújt. Az ő előadásai felejthetetlen pillanatokkal gazdagítják a színház világát, és a zene iránti szenvedélye minden nézőt magával ragad.

Medgyesi Mária végigjátszotta az operettirodalom szinte valamennyi legendás primadonnaszerepét, a Csárdáskirálynő Szilviájától a Sybill címszerepéig. Emellett a filmvásznon is gyakran feltűnt, a magyar mozi aranykorában Latinovits Zoltán, Domján Edit, Bessenyei Ferenc és Ajtay Andor partnereként láthatták a nézők.

Tanárként is maradandót alkotott

Az 1990-es évektől egyre nagyobb szerepet vállalt a fiatal színészek képzésében. 1990 és 1999 között a Budapesti Operettszínház zenés színészképző stúdiójában beszédtanárként dolgozott, majd 1992-től a Ferencvárosi Művelődési Központban működő Szivárvány Színiiskolában oktatta a színészmesterséget és a beszédtechnikát. 2003-tól a Shakespeare Színiakadémia tanára volt, ahol művészi beszédre tanította a növendékeket.

Művészi hitvallása

Krédója egyszerű, mégis mindent kifejező volt: "A pontosság és az alázat a legfontosabb." Ez a szemlélet végigkísérte pályáját, legyen szó színpadi szerepekről vagy pedagógusi munkáról.

Az örökség olyan értékek és tapasztalatok összessége, amelyeket elődeink hagytak ránk. Nem csupán anyagi javakat jelent, hanem a kultúrát, a hagyományokat és az identitásunkat is magában foglalja. Az örökség átörökítése fontos feladatunk, hiszen ezáltal formáljuk jövőnket és megőrizzük múltunk gazdagságát. Képzeljünk el egy fát, amelynek gyökerei mélyen a földbe nyúlnak, és ágainak minden egyes levele egy-egy történetet mesél el. Az örökségünk tehát nemcsak a múlt része, hanem a jelen és jövő alapja is. Minden egyes generáció felelőssége, hogy ezt az értéket megőrizze és gazdagítsa.

Idén januárban, a 90. születésnapja tiszteletére a Nemzeti Fotóarchívum egy különleges válogatással emlékezett meg Medgyesi Mária pályafutásának meghatározó pillanatairól, gazdag fényképes anyaggal kiegészítve. Most, hogy már nincs közöttünk, ez az életút még inkább egy egész korszak szellemi örökségeként tűnik fel: Medgyesi Mária a magyar operett és színjátszás egyik legragyogóbb fejezetét írta meg, maradandó nyomot hagyva a művészet világában.

Related posts