A vámháború következtében a gyártók ezrével tartják vissza az autókat, ami miatt az amerikai kikötők egyre inkább telítődnek.

Az autógyártók tömegesen tárolják járműveiket az amerikai kikötőkben, és ideiglenesen leállítják a szállítmányokat, hogy csökkentsék a Donald Trump elnök által kezdeményezett kereskedelmi háború hatásait - írja a Financial Times.
Egyes gyártók az elmúlt napokban elkezdték késleltetni készleteik beléptetését az Egyesült Államokba - nyilatkozta három logisztikai és autóipari vezető a Financial Times-nak.
Egy neves szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy az amerikai kikötőkben felhalmozódó importált járművek helyzete "aggasztóan súlyosra" fordulhat. Elmondása szerint, ha a vámok enyhítésére nem kerül sor, a kikötők "rohamtempóban" telítődhetnek néhány héten belül, miközben a jelenlegi zűrzavar továbbra is megnehezíti az intézkedések végrehajtásának pontos menetét.
Néhány kikötő esetében már érzékelhető, hogy a kapacitások határához érkezünk.
„Kérlek, formáld meg a mondandódat úgy, hogy az egyedi és figyelemfelkeltő legyen!” - javasolta egy logisztikai vezető.
Több neves autómárka, köztük az Audi, a Jaguar Land Rover és az Aston Martin, úgy döntött, hogy áprilisi szállítmányaikat felfüggesztik vagy csökkentik az Egyesült Államokba. A döntés mögött az a várakozás áll, hogy a meglévő készleteik rövid távon elegendőek lesznek a kereslet kielégítésére.
Németországban, a Bremerhaven kikötője, amely a világ egyik legnagyobb autószállító központja, bejelentette, hogy az Egyesült Államokba irányuló és onnan érkező járműszállítmányok akár 50%-át is elveszítheti. Ez a piaci szegmens a teljes autóipari forgalom körülbelül egyharmadát képviseli.
Mi is tapasztalni fogjuk a következményeket.
- nyilatkozta Matthias Magnor, a Bremerhaven kikötőt üzemeltető BLG Logistics vezetője.
Az iparág számos vezetője még mindig reménykedik abban, hogy Trump importautókra kivetett vámjai nem maradnak sokáig érvényben, ami arra késztet egyes autógyártókat, hogy egyelőre ne szállítsanak autókat az európai gyárakból vagy kikötőkből „Kérlek, formáld meg a mondandódat úgy, hogy az egyedi és figyelemfelkeltő legyen!” - javasolta egy logisztikai vezető.
Ez az átmeneti türelem a megfontolt megközelítés kulcsa.
- fűzte hozzá, kiemelve, hogy az autógyártók figyelemmel kísérik, "megjelenik-e valamilyen megállapodás" az Egyesült Államok és kereskedelmi partnereik között.
A logisztikai vezető hozzátette, tudomása van egy olyan autógyártóról, amely kérte, hogy tartsák vissza járműveit az amerikai kikötőkben, ha azok a vámok életbe lépése után érkeznek. Egy másik vállalat pedig európai kikötőkben tartja azokat a járműveket, amelyeket az USA-ba kellene szállítani.
A kikötői tárolási költségek emelkedése miatt az autógyártók arra törekednek, hogy járműveiket amerikai vámraktárakba helyezzék át. Ezekben a raktárakban ideiglenesen, vámfizetés nélkül tarthatják termékeiket, így enyhítve a tárolási terheket.
Egy amerikai ellátási lánc szakértője arról számolt be, hogy Kanadában készült, vasúton szállított járművek is megrekedtek a detroiti határátkelőnél.
Trump a múlt héttől kezdődően 25%-os vámot vezetett be minden külföldi importált autóra, és május 3-tól kezdve több autóalkatrész is vámköteles lesz. Érdemes megemlíteni, hogy Mexikó és Kanada részleges mentességet élvez ezen új szabályozás alól.
Egy német autóipari vezető megjegyezte, hogy számos vállalat jelenleg is azon fáradozik, hogy tisztázza, miként lehet precízen alkalmazni a vámokat, és hogy mit is tekinthetünk valójában autóalkatrésznek.
Egy alkatrész lehet a motor szíve, vagy akár a motorban található minden egyes csavar, ami a működéshez elengedhetetlen.
- tette fel a kérdést.
Amerikai tisztviselők tájékoztatása szerint a 2020-as USA-Mexikó-Kanada szabadkereskedelmi megállapodás keretében készült járművek mentesülnek a vámoktól. Azonban kezdetben 25%-os vámokat fognak alkalmazni, amíg a külföldi gyártású alkatrészek értékét véglegesen meg nem állapítják.
Az autógyártók jelenleg azon fáradoznak, hogy pontosan azonosítsák járműveik különböző alkatrészeinek származási helyét. Ez a feladat rendkívül kihívásokkal teli és időigényes, tekintettel az autóipari ellátási láncok bonyolultságára és globális mivoltára.
Egy német autógyártó képviselője úgy véli, hogy a logisztika csupán "rövid távú taktikai megoldás", azonban a gyártók még nem mernek hosszú távú termelési döntéseket hozni. Ennek oka a vámok időtartamával és más országok lehetséges reakcióival kapcsolatos jelentős bizonytalanság, amely továbbra is megnehezíti a helyzetet.