Hirtelen fékezés és utasok kiszállítása egy kereszteződésben – mi okozta a meglepetést a Tesla robotaxi számára? | ma7.sk


A texasi Austinban zajló tesztelés első napjaiban több közlekedési és kormányzási bonyodalom is előfordult. Ezt a cég által kiválasztott utasok által készített videók is megerősítették.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója, a vállalat pénzügyi jövőjét szorosan összekapcsolta az autonóm vezetési technológiával. A Tesla eladásainak csökkenése fényében ez különösen jelentős lépés.

Musk bejelentette, hogy az idei év során számos amerikai városban tervezik a szolgáltatás bővítését. A jövő év második felére vonatkozóan pedig azt prognosztizálja, hogy cége autói már több milliós számban fognak teljesen önállóan közlekedni.

A kihívások között szerepeltek azok a szituációk, amikor a robotaxi tévesen választotta meg a sávot, és akár többsávos utakon, akár kereszteződésekben kellett megállnia utasainak. Előfordult, hogy hirtelen fékezett vagy gyorsított, sőt, még a járdaszegélyeken is áthajtott, ami komoly problémákat okozott.

Egy másik esetben az autó váratlanul fékezett, noha a felvételen nem volt látható semmiféle akadály. A női utas nem volt felkészülve a hirtelen megállásra, így előre rándult, és a táskája a földre hullott. Egy másik videón, amely egy másik járműről készült, a robotaxi kétszer is váratlanul megállt az út közepén, miközben elhaladt a bekapcsolt jelzőfénnyel haladó rendőrautók mellett.

A Tesla robotaxik tesztelésének egyik érdekes aspektusa, hogy az első ülésen mindig jelen van egy ember, aki a biztonságért felel. A videón jól látható, ahogy a felügyelő egy gomb megnyomásával azonnal leállítja a járművet, amikor egy furgon váratlanul tolatni kezdett előttük. Ez a helyzet remek példája annak, hogyan kombinálja a technológia és az emberi felügyelet a biztonságot a jövő közlekedésében.

Musk cége jelenleg körülbelül tíz-húsz robotaxit tesztel, amelyek lényegében szabványos Y modellek, továbbfejlesztett szoftverrel.

„A technológiai fejlődés során minden új felfedezés egyedi megközelítést igényel, és ez alól az autonóm rendszerek sem kivételek” – fogalmazott Philip Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem neves számítástechnikai professzora, aki az autonóm technológiák területén szerzett szakértelmével is hozzájárul a tudományos diskurzushoz.

- fűzte hozzá.

A Reuters független módon tudta ellenőrizni azokat a helyszíneket, ahol legalább tizenegy, a problémákat dokumentáló videót forgattak. A Tesla nem reagált a kommentárra vonatkozó megkeresésre.

Bár a videók problémás helyzeteket ábrázolnak, baleset nem történt. Az egyik szakértő szerint némelyik csak azt mutatja, hogy a Tesla igyekszik a biztonságra összpontosítani.

Alain Kornhauser, a Princeton Egyetem operációkutatás és pénzügyi mérnöki tanszékének professzora egy e-mailben kifejtette, hogy bizonyos körülmények között kifejezetten kockázatos lehet, ha egy jármű a forgalomban lassabb tempót diktál, mint a többi autó.

A Tesla tesztelése egy különleges és izgalmas lehetőséget kínál, hiszen a nyilvánosság számára is hozzáférhetővé vált.

Más vállalatok is hasonló kihívásokkal néztek szembe, mint például az Alphabet Waymo és a General Motors Cruise, amelyek közlekedési balesetekkel találkoztak, amint megkezdték működésüket Austin városában.

Gyakran előfordult, hogy az emberek nem reagáltak a rendőrség utasításaira, vagy nem tudtak mit kezdeni a vészhelyzeti járművekkel és az útlezárásokkal.

Egy 2023-as súlyos gyalogosbaleset következtében a Cruise kénytelen volt tavaly teljesen felfüggeszteni tevékenységét. Jelenleg az Egyesült Államokban a Waymo az egyedüli olyan "robottaxi-szolgáltatás", amely képes fizető ügyfeleket szállítani anélkül, hogy a járműben egy tartalék emberi sofőr vagy biztonsági felügyelő lenne jelen. A vállalat idén tavasszal kezdte meg fuvarozási szolgáltatásait a nagyközönség számára Austin városában, az Uber platformján keresztül.

Musk évek óta beszél a Tesla autonóm járműveinek mielőbbi érkezéséről, de egyelőre ezt csak ígérgeti.

Farzad Mesbahi, a Tesla korábbi programvezetője, valamint egy társával úgy határoztak, hogy az egyik fuvar során korábban távoznak. A felvételen látható, ahogy a jármű megáll egy piros lámpánál, majd ők ketten villámgyorsan kiszállnak, és a járdaszegély felé indulnak.

- mondta Mesbahi a fuvar után. Az utas csak annyit tett hozzá, hogy "van még hova fejlődni".

Kara Kockelman, az austini Texasi Egyetem közlekedésmérnöki tanszékének professzora kifejtette: ez a helyzet "olyan, amit a legtöbb vállalat képtelen lenne tolerálni". Hozzátette, hogy nem anticipálta, hogy a közlekedésben ekkora mértékű helytelen viselkedés fog megjelenni.

Related posts