Hupsz! Egy banki ügyintéző véletlenül 280 dollár helyett 81 000 milliárd dollárt utalt egy ügyfélszámlára. Ilyen hatalmas tévedésre nem mindennap van példa!

A Citigroup komoly technikai malőrt követett el: egy 280 dolláros átutalás helyett véletlenül 81 000 milliárd dollárt kreditált egy ügyfél számlájára – számolt be róla a Financial Times.
A tavaly áprilisban bekövetkezett belső átutalási hiba során egyik fél sem vette észre a problémát: sem az utalást végző munkatárs, sem az ellenőrzésért felelős kolléga. A tévedés csak egy harmadik dolgozó figyelmét keltette fel 90 perccel a könyvelési folyamat befejezése után, amikor észlelte a banki számlaegyenleg eltérését.
A Citigroupnak sikerült egy 280 dolláros utalás helyett 81 000 milliárd dollárt írt jóvá egy ügyfél számláján.
Bár a hibás tranzakciót néhány órán belül sikerült visszafordítani, és tényleges pénzmozgás nem történt, az eset jelentősen ronthatja a bank megítélését a felügyeleti szerveknél. A Citigroup a történtekről tájékoztatta a Federal Reserve-et és az Office of the Comptroller of the Currencyt.
A bank nyilatkozata alapján a belső ellenőrzési rendszer sikeresen észlelte a két Citi főkönyvi számla közötti hibát a bevitelnél, és a meglévő mechanizmusok megakadályozták volna, hogy bármilyen pénzösszeg elhagyja a bankot. Azonban az esemény világosan rámutatott arra, hogy elengedhetetlen a manuális folyamatok csökkentése és az automatizált ellenőrzések alkalmazásának bevezetése.
A Citigroup belső jelentése szerint tavaly összesen 10 olyan 'majdnem baleset' történt, ahol egymilliárd dollárt meghaladó összegű téves tranzakciót kellett korrigálni.
Ez enyhe javulást jelent az előző évi 13 esethez képest.
Az eset különösen kényes, mivel a bank még mindig küzd a 2020-as Revlon-ügy következményeivel, amikor tévedésből 900 millió dollárt utalt át a kozmetikai cég hitelezőinek. Ez az incidens vezetett Michael Corbat vezérigazgató leváltásához és jelentős bírságok kiszabásához.
A technikai hiba mögött egy beviteli tévedés és egy nehezen kezelhető tartalék rendszer húzódott meg. A probléma akkor merült fel, amikor egy 280 dolláros, négy részletből álló brazíliai letéti számlára tervezett átutalás megakadt a szankciós ellenőrzési folyamatban. Ennek következtében csak egy ritkán alkalmazott tartalék rendszeren keresztül tudták a tranzakciót lebonyolítani.
A rendszer sajátossága volt, hogy az összeg mezőben alapértelmezetten 15 nulla szerepelt, amit az ügyintéző elfelejtett törölni.