Kádár János vadászatainak színhelyén egy különleges terepjáróval rótta a kilométereket.


Hajdanán több ezer példány készült Magyarországon ebből a Volvo-márkás terepjáróból. Ismerd meg velünk a Laplander történetét!

A Csepel Autógyár ebben az évben ünnepli fennállásának 75. évfordulóját. Ennek örömére vasárnap néhány vintage Csepel jármű, köztük egy különleges svéd-magyar együttműködés keretében készült terepjáró is megjelent a szigetszentmiklósi Városi Könyvtár előtti parkolóban.

A Volvo Laplander különös színfoltja a magyar járműgyártásnak, amelynek megszületése a '70-es évek elejére tehető. A járműre eleinte L-3314-es típusszámmal hivatkoztak, de később a svéd és magyar mérnökök áttervezték, így kapta meg a C202-es típusszámot. A fáma szerint Nils Magnus Hartelius svéd mérnök javaslatára. Az 1976-os Budapesti Nemzetközi Vásáron már ezzel a típusszámmal állították ki. Akkor egy nyitott tetejű variáns mutatkozott be, oldalán fehér festéssel. (Legelőször azonban 1975-ben láthatta a nagyközönség a BNV-n.)

Szériagyártása már 1975-ben elindult. Azt remélték tőle, hogy "megmenti" a Csepel járműgyártását. Mindez persze furcsán hangozhat, mert 1975-ben, a Csepel Autógyár 23 ezer négyzetméteres szerelőcsarnokában 11 ezer Ikarus járóképes padlóváza készült el. Ez azt jelentette, hogy a gyártószalagról nagyjából 20 percenként gördült le egy-egy jármű. De tény, hogy 1975-től már nem készülhetett több Csepel-motor és a Rába is ott loholt a cég nyakában az új és modern teherautóival. Szóval nem ülhetett tétlenül, karban tett kézzel a Csepel Autógyár vezetősége.

Érdekes megjegyezni, hogy a Laplander viszonylag magas hazai hozzáadott értékkel büszkélkedhetett. Az autó szívét képző B20-as négyhengeres Volvo motor, az M45-ös váltó, a differenciálmű és a fékrendszer mind svéd gyártmányú alkatrészek voltak. Ez összesen 33%-os importhányadot jelentett a jármű teljes értékében. A magyar oldalon a Csepel szállította az alvázkeretet, a rugókat, a hűtőt, a felépítményt és a villamos berendezéseket, így a két ország együttműködése szorosra fűződött az autógyártás terén.

A modellt elsősorban nyugati országok részére értékesítették és összesen 3324 darab készült belőle. A magas előállítási költségek miatt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. "Az idehaza gyártott Laplanderek kizárólag exportra kerültek, de a korabeli források szerint három darab itthon maradt. Ezek egyike Kádár Jánosé lett, aki ezzel járt vadászni" - olvasható a Helytörténeti Gyűjtemény Szigetszentmiklós Facebook oldalán.

Ha valaki kíváncsi, akár egy vagy több alkalommal is ellátogathat a legújabb győri attrakcióra, hiszen nemrégiben nyílt meg a Laplander múzeum, Juhos Sándor kezdeményezésére. A kiállítás nem állandó jellegű, de előzetes bejelentkezés után megtekinthető. További részletekért érdemes rákattintani erre a linkre.

Related posts