Kiszivárgott információk szerint Brüsszelben a gázárplafon bevezetését fontolgatják, amelynek komoly hatásai lehetnek a piacon és a fogyasztókra nézve.


Fedezze fel az energiahatékonyság, a korszerű energiabeszerzés és a megújuló energiatermelés izgalmas világát a Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025 rendezvényen! Csatlakozzon hozzánk, és gazdagodjon új ismeretekkel, tapasztalatokkal és inspiráló ötletekkel. Ne hagyja ki ezt a lehetőséget! További részletekért keresse fel weboldalunkat:

Az európai földgázárak nemrégiben kétéves csúcsra szöktek, és szerdán reggel is körülbelül 56 eurónál stagnálnak a TTF tőzsdén. Ez azt jelenti, hogy a gázárak három- vagy akár négyszer annyiba kerülnek, mint az Egyesült Államokban, ami jelentős versenyhátrányt teremt az európai cégek számára az amerikai riválisaikkal szemben. Az Európai Bizottság, a "tiszta ipari megállapodás" nevű politikai keret részeként, a hírek szerint...

Tárgyalja az árplafon bevezetésének lehetőségét, amely a célja az EU nehéziparának megerősítése.

Mario Draghi volt EKB-elnök a tavaly szeptemberi uniós versenyképességi jelentésben felvetette a dinamikus árplafon intézményét, ha arra átmenetileg szükség lenne, és uniós tisztviselők a lap információi szerint azt a javaslatot is vizsgálják. Fontos, hogy az árkorlátozási mechanizmusról folytatott tárgyalások még korai szakaszban vannak, de máris aggodalmat keltettek az ipari csoportok körében. Az FT információi szerint tizenegy szervezet, köztük az Europex és az AFME, levélben fordult Ursula von der Leyen bizottsági elnökhöz, figyelmeztetve a lehetséges negatív következményekre.

Úgy gondoljuk, hogy ennek az intézkedésnek a bevezetése, amennyiben bejelentésre kerül, jelentős negatív hatásokkal járhat az európai energiapiacok stabilitására, valamint az ellátás biztonságára egész kontinensünkön.

- áll a levélben.

Az iparági szereplők aggódnak amiatt, hogy egy lehetséges gázárplafon aláásná az európai TTF gázár-referenciaértékbe vetett bizalmat, és arra ösztönözhetné a globális gázpiacot, hogy más, korlátlan és hitelesebb referenciaárak irányába orientálódjon.

Az Európai Unió régebben bevezetett egy 180 eurós árplafont, amely kettős feltételrendszerre épült. Ennek ellenére a gyakorlatban soha nem került ténylegesen alkalmazásra, és az idei január végén a jogi kerete is megszűnt.

Az Európai Unió hivatalos képviselői úgy vélik, hogy...

a tervek olyan intézkedéseket tartalmaznának, amelyek megakadályoznák, hogy a kereskedők nyáron feljebb tornásszák a gázárakat a készletezési időszakban.

Egyes országok, mint például Németország és Hollandia, korábban kifejezték ellenállásukat az árplafon bevezetésével szemben.

Az uniós gáztárolók jelenlegi töltöttségi szintje körülbelül 48%-ra csökkent, és ahogy az alábbiakban kifejtjük, a legrosszabb esetekben a tél végére akár 30%-ra is lecsökkenhet. Ez pedig komoly kihívásokat jelenthet, hiszen a tárolók újratöltése a kötelező uniós célok eléréséhez nemcsak nehézkesebbé, hanem sokkal költségesebbé is válhat.

Amund Vik, az Eurasia Group vezető tanácsadója arra figyelmeztetett a lapnak:

Európában a hangsúlyt arra kellene helyezni, hogy elegendő energiát szerezzenek az iparuk működtetéséhez és a házaik fűtéséhez. Egy nagykereskedelmi piaci árplafon rögzítése nem fogja ezt megoldani, amikor az alapvető probléma az energiahiány.

Egy időben, amikor a globális energiapiacok folyamatosan változnak, Helge Haugane, az Equinor norvég gáz- és energiakereskedelmi részlegének vezetője kedden a Bloomberg Newsnak adott interjújában figyelmeztetett arra, hogy...

Az Európai Uniónak idén akár 350 további szállítmány cseppfolyósított földgázra (LNG) lehet szüksége, ami jelentős kihívásokat és lehetőségeket egyaránt magában hordoz.

Haugane szerint a legrosszabb forgatókönyv szerint az európai gáztárolók töltöttsége a tél végére 30%-ra apadhat, és az újrafeltöltéshez többlet LNG-szállítmányokra lehet szükség, ami költséges lehet, és szabályozási beavatkozást igényelhet.

A 350-es szám különös figyelmet érdemel, hiszen a múlt héten Anders Opedal, az Equinor vezérigazgatója a következőképpen nyilatkozott alapeseti forgatókönyvként:

Európának a tavalyinál 230-zal több LNG-szállítót kell vonzania, ami körülbelül 20%-os növekedést jelent.

A nyár során ez a helyzet rávilágít arra, hogy milyen verseny alakulhat ki Európa és Ázsia között az LNG (cseppfolyósított földgáz) beszerzéséért.

Related posts