Kiszivárgott Putyin ambiciózus terve: egy olyan fegyverprogramot indított el, amelyre legutóbb a szovjet korszakban volt példa.
Az orosz hadiipar jelentős expanzióba kezdett, különösen a szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművek előállítása terén. Műholdas megfigyelések alapján öt különböző telephelyen zajlanak fejlesztések, ami az utóbbi harminc év legnagyobb volumenű ilyen irányú beruházása. A bővítés célja valószínűleg az Ukrajnában alkalmazott rakétakészlet feltöltése és korszerűsítése, továbbá hosszú távon a NATO-országokkal szembeni fenyegetés növelése - állítja az International Institute for Strategic Studies (IISS), hivatkozva titkos forrásokra.
Az amerikai tisztviselők által "a szovjet korszak óta a legambiciózusabb katonai gyártásbővítésnek" titulált program keretében számos helyszínen zajlanak építkezések. Ezek a munkálatok nem csupán a régi, szovjet időkből származó, de már használaton kívüli létesítmények felújítását foglalják magukban, hanem új, modern infrastruktúrák létrehozását is. A program jelentősége különösen szembetűnő, hiszen az elmúlt három évtized során alig volt olyan mértékű bővítés vagy rekonstrukció, amely hasonló intenzitással zajlott volna az ország területén.
A szilárd hajtóanyagú rakétarendszerek kiemelkedő szerepet töltenek be Oroszország stratégiai fegyverarzenáljában, valamint taktikai alkalmazásaiban. Az Ukrajna ellen folyó konfliktus során széles körben bevetették a rövid hatótávolságú ballisztikus rakétákat (SRBM) és a többszörös rakétaindító rendszereket (MRL), célba véve ukrán katonai létesítményeket és kulcsfontosságú infrastruktúrákat. Az orosz légvédelem alapját képező föld-levegő rakétarendszerek, mint az SZ-300P és az SZ-400, szintén szilárd hajtóanyagú motorokra támaszkodnak. Ezen kívül az interkontinentális ballisztikus rakéták (ICBM) és a tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakéták többsége is ebbe a kategóriába tartozó hajtóműveket alkalmaz.
A szilárd hajtóanyagú kompozit hajtóművek gyártása összetett folyamat, amely speciális létesítményeket igényel.
Ez a helyzet potenciálisan szűk keresztmetszetet jelenthet a gyártási kapacitások terén. Miközben Oroszország nyíltan tárgyal rakétatervező irodáiról és rendszerintegrátorairól, a motorgyártásban részt vevő vállalatokról sokkal kevesebb információt osztanak meg. A bővítések konkrét céljai azonban nem világosak a jelentés alapján, ami megnehezíti, hogy bármelyik bővítést specifikus rakétaprogramhoz kapcsolhassuk. Emellett felmerülnek kérdések a szilárd hajtóanyag gyártásához elengedhetetlen kulcsfontosságú vegyszerek, mint például az ammónium-perklorát előállításával kapcsolatban is. Orosz sajtóinformációk szerint jelenleg a novoszibirszki "Anozit" állami vállalat az egyedüli gyártó, amely felelős ennek a nélkülözhetetlen oxidálószernek a termeléséért.
Oroszország Iránból és Észak-Koreából beszerzett ballisztikus rakétái azt jelzik, hogy a SRBM-gyártási kapacitása nem képes kielégíteni az ukrajnai konfliktus során felmerülő igényeket.
Szakértők szerint a szilárd hajtóanyag-gyártási kapacitások növelése lehetőséget adna Oroszországnak arra, hogy frissítse és bővítse az Ukrajnában használt kulcsfontosságú rendszerek meglévő készleteit.