A fuvarozók leépítik a flottát, az új kamionra pedig már nincs szükség! (x)


Drasztikusan csökkent az új vontatók hazai forgalomba helyezésének mértéke.

A 2024-es év IV. negyedévében drámai visszaesés tapasztalható a vontatójárművek első hazai forgalomba helyezésében, hiszen a csökkenés mértéke elérte a 30,1%-ot. Ez a tendencia már a III. negyedév során is aggasztó volt, ahol 22,2%-os visszaesést mutattak a statisztikák. Az új tehergépjárművek piaca hirtelen összeomlott, amelyet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is alátámasztanak; az év első felében az értékesítési mutatók még kedvezően alakultak. A DigiLog Consulting legfrissebb, "Közúti Fuvarozási Riport" című negyedéves jelentése arra figyelmeztet, hogy ez a csökkenő trend valószínűleg tartós lesz a jövőben.

A fuvarozó szektor jelenleg nehéz helyzetben van, hiszen sok vállalkozás veszteségeket könyvel el, ami miatt elmaradnak a szükséges beruházások.

2024 IV. negyedévében, a jelentős díjemelések ellenére, a belföldi fuvarozás költségeinek 14,6%-os, míg a nemzetközi fuvarozás esetében 8,2%-os növekedését még nem sikerült teljes mértékben áthárítani. Ez a költségnövekedés az előző év azonos időszakához viszonyítva jelentkezett. A helyzet súlyosságát tovább növeli, hogy a piaci feltételek alapján további 2,8-3,1%-os díjemelésre lett volna szükség a megemelkedett költségek kiegyenlítéséhez. Azonban a fuvarpiaci megrendelések alacsony volumene megakadályozta a szükséges emelést, így a hazai fuvarozók az öt egymást követő veszteséges negyedév után végül csak nullás eredményt tudtak elérni az év végén. Ennek következményeként, hiába csökkent 1-2 hónapra a teherautók szállítási ideje, és akár 20%-kal a vételáruk, a kereslet mégis jelentős visszaesést mutatott.

A fuvarozók kénytelenek leépítéseket végrehajtani, mivel a profit teljesen elmarad.

A magyar gazdaság gyenge teljesítménye következtében csökken a forgalomban lévő árumennyiség, miközben a költségek drámai mértékben emelkednek. Ez a helyzet a fuvarozókat nehéz helyzetbe hozta, hiszen nem tudták gyorsan alkalmazkodni a visszaeső kereslethez, és ezáltal a járműveik számát sem tudták megfelelően csökkenteni. A szállítási kapacitás csökkenése a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból is világosan kiderül, különösen a harmadik és negyedik negyedévben, ahol az új vontatójárművek eladásának drámai visszaesése tapasztalható. Ezt a trendet megerősítik a DigiLog Consulting legfrissebb, negyedik negyedéves felmérései is, amelyek az iparágban közel 2%-os flottacsökkenést jeleznek az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Elkerülhetetlen a díjak további emelkedése

Bár a makrogazdasági előrejelzések azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi volumen fokozatosan bővül, az építőipar és az ipari termelés gyenge teljesítménye a következő félévben valószínűleg folytatódik. Ennek ellenére a fuvardíjak emelkedése elkerülhetetlennek tűnik.

A fuvarozó szektor többsége kénytelen szembenézni a veszteséges működés kihívásaival, ami a fennmaradás érdekében arra ösztönzi őket, hogy fuvardíjaikat az önköltségük fölé emeljék, még akkor is, ha ez jelentős kapacitáscsökkentéssel jár. A mikrovállalkozások körében tapasztalható egyre gyakoribb csődök tovább fokozzák a kapacitás visszaesését, ami a forgalom esetleges fellendülésekor komoly kapacitáshiányt eredményezhet, ezáltal pedig a fuvardíjak további emelkedéséhez vezethet - derül ki a "Közúti Fuvarozási Riport" friss iparági gyorsjelentéséből. Az elemzés nem csupán a fuvarozók, megbízók és szállítmányozók számára nyújt értékes információt, hanem a fuvarozókat támogató vállalatok - például járműgyártók, üzemanyag-beszállítók és lízingszolgáltatók - számára is iránymutató. A riport rávilágít a makrogazdasági folyamatok és a közúti fuvarozás trendjei közötti összefüggésekre, és megbízható középtávú előrejelzést kínál az ágazat jövőjével kapcsolatban.

Related posts