Az MBH Bankot megbírságolták, mivel 70 ezer ügyfél részére nem juttatta el az éves díjkimutatást.


A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalos állásfoglalásában tájékoztatott arról, hogy a fogyasztói jelzések nyomán felkérte az MBH Bank Nyrt-t (MBH Bank) az egyéni éves díjkimutatási tájékoztató kötelezettségének teljesítésére. Ezt a felügyelet közleménye is megerősíti.

A jogszabály alapján ugyanis a hitelintézetek minden évben január 31-ig postán vagy elektronikus úton (a bankkal szerződéskötéskor egyeztetett kapcsolattartási forma szerint) kötelesek ingyenesen egyéni éves díjkimutatást küldeni hazai banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfeleiknek.

Az MBH Bank jelentős létszámú lakossági ügyfélköre döntő részének határidőben megküldte azok díjkimutatását, közel 70 ezer lakossági fizetési számla esetében azonban nem.

A 2025. január 31-i jogszabályi határidő leteltével is elkészült a díjkimutatás, azonban a bank nem juttatta el azt az érintett ügyfelekhez. A probléma kizárólag azokat a fogyasztókat érintette, akik elektronikus értesítési csatornát használnak a kapcsolattartásra, de nem rendelkeznek netbankos hozzáféréssel – tájékoztatott a jegybank.

Az MNB vizsgálata során kiderült, hogy az MBH Bank közel 70 ezer esetben elmulasztotta a díjkimutatások időben történő megküldését, ezzel megszegve a vonatkozó jogszabályokat. Ennek következményeként a felügyelet 15 millió forint bírságot szabott ki a bankra, és elrendelte, hogy azonnali intézkedéseket tegyen a kötelezettség teljesítése érdekében. Érdemes megemlíteni, hogy az MNB korábban is több alkalommal tapasztalt hasonló jogsértéseket az MBH Bank egy jogelőd intézményénél.

Mint emlékezetes, az MNB év elején fogyasztóvédelmi kampányt indított a bankszámlákhoz kötődő tudatos döntések érdekében. A bankok által a fogyasztóknak január végéig megküldött pár oldalas, egységes formátumú díjkimutatás egyszerűen mutatja be a bankszámlához kapcsolódó díjakat és egyéb szolgáltatások összesített terheit is. Felsorolja, hogy az ügyfél hány tranzakciót végzett, mennyi volt ezek egységnyi és összesített díja, s ha voltak ingyenes tranzakcióik (pl. a havi kétszeri díjmentes készpénzfelvételi lehetőség), akkor hány műveletért kellett ténylegesen fizetni. Jelzi, hogy mennyi kamatbevételt ért el az ügyfél, illetve mekkora összegre rúgott folyószámlahitelének kamatköltsége.

A díjkimutatás és az MNB Bankszámlaválasztó programja lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy alaposan összehasonlítsák bankszámlájuk költségeit más elérhető számlacsomagokkal. A kalkulátor segítségével az egyéni fizetési szokások figyelembevételével pontosan kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves terhei. Érdemes évente, vagy új élethelyzetek (mint például munkahelyváltás vagy GYES) bekövetkeztekor átnézni a bankszámlát és a költési szokásokat. Ekkor dőlhet el, hogy a meglévő banknál érdemes-e új számlacsomagot választani, vagy az egyszerűsített bankváltás keretében, akár 13 munkanap alatt, új pénzintézettel szerződni. Az MNB közleménye hangsúlyozza ennek fontosságát.

Related posts