Milyen mértékben áll az autóipar a magyar labdarúgás mögött?


Magyarországon a sportklubok vállalati támogatásának hagyományai mélyen gyökereznek. A rendszerváltás előtt a szocialista nagyvállalatok gyakran saját sportegyesületeket alapítottak, amelyek aktívan részt vettek a bajnoki küzdelmekben. A labdarúgás világában talán a győri Rába ETO a legismertebb példa, de emlékezetes a szigethalmi Csepel Autógyár is, amelynek saját csapata, a Csepel Autó SE, még az NB II-ig is eljutott. A fővárosi vállalatok sportcsapatait felsorolni szinte lehetetlen, hiszen számos cégtől indultak, köztük sok a járműipar területéről.

Az 1990-es és 2000-es években a sport világában megjelentek a piaci szponzorok, akik a csapatnevekhez is hozzájárultak. Ez a korszak azonban nem volt mentes a zűrzavaroktól; a klubok vásárlása és eladása gyakran bonyolult helyzeteket teremtett. Sok tradicionális egyesület eltűnt, átköltözött, vagy teljesen új formában éledt újjá. Ebből az időszakból különösen figyelemre méltó a 1994-es bajnok Vác-Samsung, amelynek neve a Samsung által történő támogatás révén vált ismertté. Érdekesség, hogy akkoriban a Samsung tevékenysége még nem a járműiparhoz kapcsolódott, viszont később a gödi gyáruk révén jelentős szereplővé vált az akkumulátorgyártás területén.

A 2010 után bevezetett TAO-rendszer gyökeresen átalakította a labdarúgás és más kiemelt sportágak szponzorálási kultúráját. Jelenleg a legtöbb vállalat a társasági adó keretein belül nyújt támogatást a sportágak számára. Persze találkozhatunk kivételekkel, de a magyar labdarúgó NB I. esetében nem látunk példát arra, hogy egy cég neve a futballklubok elnevezésébe bekerüljön. Ezzel szemben a kézilabdában már vannak ilyen esetek, és talán a legismertebb magyar példa a Győri Audi ETO KC, ami nemzetközi szinten is elismert. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a járműipari vállalatok ne támogassák a rangosabb futballcsapatokat, csupán a névszponzori szint eléréséhez nem jutottak el. Sőt, a legutóbbi szezonban a mezszponzori szereplés is igen ritka volt, alig láthattunk autógyártókat vagy alkatrész-beszállítókat ezen a területen (kivételként említhetjük a Diósgyőri VTK-t, ahol a Mercedes-Benz szerepelt). Ugyanakkor a támogató cégek számosan jelen vannak a sportágban, mint például a Volkswagen, a Toyota, vagy az akkugyártó Eve Power.

A profi és amatőr futball határvonalán egyre több érdekes példa található a másod- és harmadosztályban, ahol járműipari, vagy ahhoz közel álló cégek nevét viselő csapatok bukkannak fel. Különösen figyelemre méltó a HR-Rent Kozármisleny, amely az NB II élmezőnyében teljesít, és bár egy munkaerő-kölcsönző áll a háttérben, a járműiparhoz való kapcsolódása egyértelmű. Szintén említést érdemel a Credobus Mosonmagyaróvár, amely a helyi buszgyár nevével büszkélkedik, és így köti össze a sportot a helyi iparral.

Jelenleg a megyei szinten szerepel, de az elmúlt években megfordult az NB III-ban is a kerti gépek mellett ipari gépeket, szerszámgépeket is forgalmazó Technoroll nevét magán viselő Technoroll Teskánd, valamint osztályozóig eljutott az Ikarus-Maroshegy is. Az NB III-ig nem, de annak közelébe eljutó Dunavarsány a FÉMALK öntöde nevét viseli, míg a Győr-Moson-Sopron megyei első osztályban ezüstérmes Kapuvár az Intrech nevét vette fel. Pest megyében a szerelvényeket gyártó, az MTM Hungária partnereként a Techtogether Automotive Hungary-n is feltűnő OBO Betterman is támogatja a helyi csapatot, a Bugyit.

Érdekes megfigyelni, hogy a magyar labdarúgás színterén a legnagyobb számú névszponzort a már korábban említett megye I. osztályban, valamint a még alacsonyabb, megyei II. osztályban (amely országos szinten az ötödosztályhoz tartozik) találunk. Ebben a szegmensben az építőipari cégek dominanciája még az autóipari vállalatokénál is erősebb, és figyelemre méltó, hogy jelentős márkák nevei még a teljesen amatőr ligákban is fellelhetők.

Talán nem véletlen, hogy Győr-Moson-Sopronban található a legtöbb ilyen egyesület. A megyei másodosztályban a Horn a Pannonhalmát, a Duvenbeck pedig a Hegyeshalom csapatát támogatja névszponzorként. Említést érdemel a megyei II-ben bajnok Robo-Tech Börcs is, ahol egy ipari gépek, berendezések javítására és karbantartására szakosodott vállalat a névszponzor. Szintén érdekes Veszkény, egy Kapuvár melletti kis falu, ahol a Met-Na fémipari gépgyártó a főtámogató.

Egy megyével odébb, Veszprémben is felfedezhetünk olyan névszponzorokat, akik a járműiparhoz kötődnek: Ugodon az Edeltech, míg Öskün a Gostech a helyi futballcsapat névadó szponzora. Fejér megyében pedig a másodosztályú Pusztavámot támogatja a Jüllich Glas, amely számos autóipari gyártó beszállítójaként ismert.

A magyar labdarúgásban jelenleg nem található olyan klub, melynek neve a járműiparhoz köthető lenne. Ezzel szemben a női kézilabdázás területén figyelemre méltó tendencia figyelhető meg, hiszen itt szinte az összes élcsapat kapcsolódik az autóiparhoz. A bajnok Győri Audi ETO KC mellett a Ferencvárosi TC-Rail Cargo, a MOL Esztergom és a DVSC Schaeffler is jelentős támogatói a járműiparnak. Ráadásul az 5. helyen végzett Motherson Mosonmagyaróvár szintén olyan főszponzorral büszkélkedhet, amely közel áll ehhez az iparághoz.

Related posts