Október 12-től megkezdődött az új európai határellenőrzési rendszer, az EES bevezetése. Íme, amit érdemes tudni róla!


A kezdeti időszakban a határátkelőhelyeken hosszabb várakozási időkkel kell számolni, azonban az új rendszer teljes körű bevezetését követően a határátlépés gyorsabbá válik.

Az EES bevezetése a Ciprust és Írországot kivéve szinte minden uniós tagállamban, valamint az EFTA-országokban, mint Svájc, Liechtenstein, Izland és Norvégia is megtörténik. Összességében 29 európai ország, amely a schengeni térséghez tartozik, csatlakozott ehhez a rendszerhez.

Az Euroairport szakértői szerint az EES-nek hatékonyabb határellenőrzést kell biztosítania. Ennek hátterében az áll, hogy a harmadik országok állampolgárainak belépését, kilépését, valamint a belépés megtagadását egyetlen integrált rendszerben kell nyilvántartani. A hosszú távú cél az automatizált határellenőrzés bevezetésével a várakozási idők jelentős csökkentése az útlevél-ellenőrzés során - olvasható svájci testvérlapunk, a Blick beszámolójában.

A biometrikus adatok összegyűjtése nem csupán a személyazonosságokkal kapcsolatos csalások megelőzését célozza, hanem lehetőséget biztosít a hatékonyabb fellépésre is a terrorizmus és a súlyos szervezett bűnözés ellen. Fontos, hogy azokat az egyéneket, akik nem rendelkeznek a szükséges jogosultságokkal az országba való belépéshez, minél gyorsabban azonosítsák. Hasonlóképpen, azokra is figyelmet kell fordítani, akik az engedélyezett időkereten túl tartózkodnak egy adott ország területén.

Az EES kizárólag a harmadik országok állampolgáraira érvényes, tehát nem vonatkozik sem az uniós állampolgárokra, sem az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagjaira – mint például Liechtenstein, Izland és Norvégia – valamint a svájci állampolgárokra sem. A rendszer más személyekre akkor alkalmazható, ha rendelkeznek rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal, vagy ha 180 napon belül legfeljebb 90 napra vízummentesen tartózkodnak.

Az Euroairport információi alapján az úti okmányok, jellemzően az útlevelek, adatait és egyéb személyes információkat elektronikus formában rögzítik. A rendszer képes észlelni, ha valaki túllépi a megengedett tartózkodási időt. Ezen kívül, ha a belépés elutasításra kerül, ezt az eseményt is dokumentálja a rendszer.

Az Euroairport bejelentette, hogy hat hónapon belül bevezetik az új be- és kiléptetőrendszert a külső határokon. A rendszer 2026. április 10-től fog teljesen üzemelni mind a 29 ország határain. Fontos megjegyezni, hogy a biometrikus és egyéb személyes adatokat nem minden határátkelőhelyen fogják azonnal rögzíteni és regisztrálni. Az Euroairport tájékoztatása szerint az útlevelek kezdetben továbbra is lepecsételésre kerülnek. Amint az EES (Egységes Elektronikus Szolgáltatás) teljes mértékben működőképes lesz, a bélyegzés csak kivételes esetekben válik szükségessé.

Az Euroairport tájékoztatása szerint a harmadik országok állampolgárai a határátlépés során egy önkiszolgáló rendszer révén regisztrálhatják magukat. Ezen a felületen lehetőségük van arra, hogy megadják az adataikat, valamint ellenőrizzék vagy módosítsák a már meglévő információikat. Ezt követően az útlevél-ellenőrzés következik, ahol ideális esetben már előzőleg ellenőrizték az adatokat, így megerősítve a személyazonosságot és a tartózkodás hátralévő időtartamát. Fontos megjegyezni, hogy az EES-hez nem szükséges biometrikus útlevél; ez a követelmény csupán az önkiszolgáló rendszer használatához kapcsolódik.

A 29 európai állam állampolgárai számára a helyzet változatlan marad. "Az uniós állampolgárok, a svájci látogatók, valamint az EU-ban vagy Svájcban érvényes tartózkodási engedéllyel bírók továbbra is a megszokott módon folytathatják utazásaikat" – közölte az Euroairport.

Mindazonáltal van egy apró nehézség. A közlemény a következőképpen folytatódik: "Az első hetekben előfordulhat, hogy hosszabb várakozási időkkel kell számolni, különösen a forgalmas időszakokban." Ugyanakkor a késések valószínűleg mérsékelt mértékűek lesznek, mivel a rendszert fokozatosan vezetik be. "Az Euroairport szoros együttműködésben áll a hatóságokkal, hogy az utasforgalmat a lehető legzökkenőmentesebben irányítsa."

Related posts