A német vonatok gyakori késései miatt a vasúttársaság vezérigazgatója úgy döntött, hogy lemond a posztjáról.


Hosszú évek pénzügyi veszteségei, romló szolgáltatási mutatók és súlyos infrastrukturális gondok után távozik posztjáról Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója. A német állami vasúttársaság új vezetővel és átfogó reformokkal próbálja megállítani a lejtmenetet, miközben a politikai nyomás és az utasok türelmetlensége egyre nő.

Évek óta tartó gazdasági nehézségek, leromlott infrastruktúra és romló szolgáltatási mutatók után vezetőváltás elé néz a Deutsche Bahn (DB). Richard Lutz, a vasúttársaság 61 éves vezérigazgatója - aki 2017 óta állt a szövetségi tulajdonban lévő vállalat élén - idő előtt lemondott posztjáról, bár utódja kinevezéséig még irányítani fogja a céget - közölte a Welt.

Lutz irányítása alatt a távolsági forgalomban a vonatok pontossága látványosan romlott: míg 2017-ben

A helyzetet súlyosbította a karbantartás és felújítás évtizedeken át tartó elhanyagolása, ami miatt az infrastruktúra számos ponton kritikus állapotba került. A politikai döntéshozók között többször is felmerült a vállalat részleges vagy teljes átszervezése.

Patrick Schnieder közlekedési miniszter (CDU) sürgős sajtótájékoztatót tartott, ahol bejelentette, hogy elengedhetetlen személyi és szerkezeti átalakításokra van szükség. Szeptember végéig egy átfogó reformtervet kíván bemutatni, amely akár további létszámcsökkentést is magában foglalhat. A célja, hogy egyszerűsítse a működési folyamatokat és erősítse a szakmai kompetenciát a Deutsche Bahn vezetésében.

Lutz 2024-ben indított hároméves felújítási programja 40 kulcsfontosságú vasútvonal teljes rekonstrukcióját célozta, több hónapos szakaszlezárásokkal és átfogó modernizációval. A Hamburg-Berlin vonalon például jelenleg is zajlanak a munkálatok, amelyektől hosszú távon kevesebb fennakadást reméltek. A vezérigazgató azonban már kívülről lesz kénytelen figyelni a projekt befejezését.

A vezetőváltást nagymértékben befolyásolta az új közlekedési miniszterrel való feszültség. Lutz többször is figyelmeztette a kormányt, hogy a milliárdos ígéretek ellenére a rendelkezésre álló források nem elegendőek a vasúti rendszer hosszú távú korszerűsítéséhez. Ráadásul, ha nem csökkentik a pályahasználati díjakat, akkor a távolsági szolgáltatások visszaesése is valós veszélyt jelenthet. Kritikusai ezt egyfajta fenyegetésként értékelték.

A miniszter jelenleg még nem hozta nyilvánosságra a konkrét jelölt nevét. A sajtóban megjelent hírek alapján lehetséges jelöltek között említik a DB Regio vezérigazgatóját, Evelyn Pallát, valamint a korábbi pénzügyminiszter-helyettest, Jörg Kukiest (SPD) is. Az EVG szakszervezet, valamint több tartományi politikai vezető sürgetik a gyors döntést, mivel a "vezetői vákuum" súlyosan befolyásolhatja a cég helyzetét.

A szakértők és a kormány képviselői egyöntetűen megállapították, hogy a vezetőcsere önmagában nem elegendő a Deutsche Bahn gondjainak megoldásához. A vállalat már évek óta veszteséges, miközben az infrastruktúrája sürgős korszerűsítést igényel. Katrin Eder, a Rajna-vidék-Pfalz mobilitásügyi minisztere kiemelte, hogy Németországnak szükséges lenne fokoznia a vasúti fejlesztésekre fordított kiadásait, és olyan reformokat kellene bevezetnie, amelyek valóban az utasok érdekeit szolgálják.

A következő hónapok kulcsfontosságú döntéseket hoznak majd az egyik legjelentősebb európai vasúttársaság, a Deutsche Bahn jövőjével kapcsolatban. Kiderül, hogy ki áll majd az irányító poszton, és hogy az újonnan kidolgozott stratégia valóban képes lesz-e stabilizálni a nehézségekkel küzdő vállalatot.

Related posts