Tarr Béla: Provokatív nyilatkozat Orbántól, miszerint a filmkészítéshez nincs szükség anyagi támogatásra.


Az interjú során a magyar film jelenlegi helyzetéről sok fontos gondolat hangzott el: „Az utóbbi időszakban igazán nehéz helyzetbe került – mondta. – A magyar film most egyfajta kényszerpályán halad, és úgy érzem, hogy ez a látszólagos euforikus öröm, ami korábban érezhető volt, valójában csapdát rejt magában.” Ezzel a kifejezéssel arra utalt, hogy 13 év kihagyás után 2025. február 3. és 9. között ismét megrendezésre került a filmszemle, ahol számos kiváló filmet díjaztak és fiatal tehetségeket ismertek el. Tarr Béla a szemlén egyperces álló ovációval ünnepeltették, amikor átvette az Életműdíját.

Tarr Béla nyíltan bírálta Orbán Viktor kijelentéseit a Nemzeti Filmintézet fóti stúdiójának megnyitóján, ahol a miniszterelnök arról beszélt, hogy a filmesek immár állami támogatás nélkül is képesek létrehozni a saját produkcióikat. "Amit Orbán mondott, az csapda" - hangsúlyozta Tarr, utalva arra, hogy a kormányfő szavai mögött cinikus üzenetek rejlenek. Szerinte Orbán valójában azt sugallta, hogy nem szükséges támogatni a filmipart, hiszen a filmesek "úgyis megoldják". Tarr felhívta a figyelmet arra, hogy a film nem csupán iparág, hanem a kultúra szerves része, amelynek támogatása a kormányzat felelőssége. "A csapda abban rejlik, hogy sokan elhiszik, valóban van film, miközben a valóságban ezek a produkciók kényszer szülte megoldások, amelyek dadogva és kínlódva jöttek létre" - fogalmazott. A rendező szavai világossá tették, hogy a filmipar jövője nem csupán a filmesek ügyességén múlik, hanem a megfelelő támogatási háttéren is, amely elengedhetetlen a minőségi alkotások létrejöttéhez.

2021 óta számos fiatal tehetségnek segített a filmjeik megvalósításában. "Jól ismerem a szcénát, hiszen a Freeszfe-nél több tanítványom is volt, akik küzdöttek a projektjeik összeállításával" – mesélte. Húsz kezdő művész egy intenzív másfél hónapot töltött együtt a rendezővel, ahol az első órán a Werckmeister harmóniákat vetítették le. Ezt követően mindannyian saját filmeket forgattak, Tarr Béla pedig ellátogatott a forgatásaikra. Volt, akinek így vélekedett: "Jó, úgy néz ki, mindent láttam, ennél többet nem tudok mondani, ez így rendben van, csináld csak tovább." Kiemelhetjük néhány tanítvány nevét is, mint például Artim Rebeka, aki látványtervező, Bagossy Júlia, a színházi rendezés területén alkotó, Becz Péter, a dokumentumfilmes, és Olasz Renátó, aki rendezőként vett részt a workshopon.

"Hál' Istennek, az elkészült filmjeiken nem érezni a szenvedést - mondta a tanítványairól -, de valóban, ők talán a legjobbak, akikben megvan az a makacs, kitartó és néha erőszakos hajlam, hogy mindent elérjenek, amit csak szeretnének. Büszke vagyok rájuk, mert öröm őket nézni. Húszan voltunk a csapatban, mindannyian forgattunk, és tényleg ingyen kaptunk kamerát, ami fantasztikus élmény volt. Velük lenni, együtt elmenni a helyszínekre, figyelni a szereplőket - mindez egy olyan munka, amit az ember szívvel-lélekkel végez. A visszajelzések is megérkeztek; például Vermes Dorka, aki részben az én szárnyaim alatt fejlődött, komoly elismeréseket kapott a filmkritikusoktól, és most a Filmszemlén, az Árny című film rendezőjeként díjat nyert."

Imád a fiatalokkal foglalkozni, és arra törekszik, hogy inspirálja őket az önkifejezésre. "Az én feladatom az, hogy segítsek nekik szabadon szárnyalni" – nyilatkozta, célja, hogy merészebbek legyenek, mint ő maga. "Az alapelvem egyszerű: nincs oktatás – csak felszabadulás!"

A hét és fél órás Sátántangót is jegyző Tarr Béla a klubrádiós interjúban a Tarr Béla-brandről is beszélt, aminek köszönhette rendezői stílusjegyét: elmondta, hogy ez a brand "négy embert fed le, néha ötöt. Hranitzky Ágit, Krasznahorkait, Víg Mihályt, Medvigy Gábort meg engem. " A magyar modernista Krasznahorkai László regényeiből feldolgozott filmjein feleségével, Hranitzky Ágnessel dolgozott együtt, a zenét Víg Mihály szerezte, Medvigy Gábor az operatőr. Hozzátette: "Azt kell tudni, végülis valakinek adni kell a nevet, de azért ez egy csapatmunka volt, amit jó volt csinálni. Szóval az, hogy együtt tudtunk gondolkodni, és volt egy ilyen bizalmi viszony, amiben végül is hittünk. Szóval így születtek ezek a filmek."

A Tarr Béla otthonában készült, teljes beszélgetést a fenti lejátszón meghallgathatják, a videón pedig meg is nézhetik.

Related posts