Ukrajnában a közlekedési szabályok szigorítására készülnek, különös figyelmet fordítva a gyorshajtásra. A hatóságok célja, hogy a közlekedés biztonságát növeljék, ezért a gyorshajtásért kiszabott bírságok emelése várható.


Ukrajna jelentősen módosítja a gyorshajtási bírságok rendszerét - számolt be szombaton az rbc.ua hírportál a 13314. számú törvénytervezetre hivatkozva.

A törvényjavaslat kezdeményezői hangsúlyozzák, hogy a gyorshajtás a közúti közlekedés egyik legnagyobb kockázatot jelentő szabálysértése, amely súlyosan fenyegeti az emberi életet és egészséget. A Nemzeti Rendőrség 2024-es statisztikái szerint a gyorshajtás következtében bekövetkezett közúti balesetek következtében 3202 ember vesztette életét, ebből 1770 haláleset, ami az összes közúti haláleset 55%-át jelenti. Ezen kívül, 32 023 balesetből 12 624 ember sérült meg, ami az összes közúti sérüléses eset közel 40%-át képezi.

A törvénytervezet szerzői megjegyzik, hogy a túlzott sebesség volt a közúti balesetek okozta halálesetek és sérülések vezető oka, mind a teljes körű invázió kezdete előtt, mind azóta. Az elmúlt 3 évben (2022-től 2024-ig) a közúti balesetekben elhunytak száma elérte a 9046 főt. Minden évben a közúti balesetek több mint felében a halálos kimenetelű balesetek oka a megengedett sebesség túllépése volt. Így legalább minden második halálos közúti baleset a gyorshajtás következménye.

Ezenkívül a megadott időintervallumban összesen 84 670 ember szenvedett sérüléseket. Évente a közúti balesetek körülbelül 30-40%-a a gyorshajtás következményeként történik.

Nemzetközi kutatások alapján megállapítható, hogy a 30 és 70 km/h közötti sebességtartomány kiemelkedően befolyásolja a közúti balesetek kockázatát és azok következményeit. Ez különösen igaz a városi területekre, ahol a közlekedés során gyakran találkozunk olyan sebezhető résztvevőkkel, mint a gyalogosok és kerékpárosok. Az ilyen sebességek mellett a balesetek súlyossága jelentősen megnőhet, ami még hangsúlyosabbá teszi a biztonságos közlekedés fontosságát.

A 50 km/h és 70 km/h közötti sebességkülönbség a sofőrök számára elsőre talán nem tűnik jelentősnek, azonban közlekedési balesetek esetén ez a kis eltérés életbevágóan fontos lehet. Éppen ezért az Európai Unióban a lakott területeken a sebességkorlátozás 50 km/h-ra van állítva, míg a vegyes forgalmú utcákban, ahol gyalogosok és kerékpárosok is közlekednek, a határérték gyakran 30 km/h-ra vagy még alacsonyabbra csökken. Érdekes módon Ukrajnában a sofőrök tapasztalata szerint a városi és vidéki területeken a valóságban sokan 70 km/h sebességgel hajtanak, mivel eddig nem voltak következmények a szabálysértésekért.

A Nemzeti Rendőrség által közzétett statisztikák rámutatnak arra, hogy a gyorshajtás a legkomolyabb fenyegetést jelenti a közlekedés résztvevőinek életére és egészségére nézve.

A törvényjavaslat szövegében szerepel, hogy a jelenlegi ukrán közigazgatási szabálysértési törvénykönyv nem foglalkozik a közveszély mértékével. Ez különösen aggasztó, hiszen egy olyan szabálysértés, mint a gyorshajtás, jelentős kockázatot hordoz magában az összes közlekedő számára.

A közigazgatási szabálysértési törvénykönyv írja elő a sebességhatár 20 km/h-val vagy annál nagyobb túllépése esetén kiszabható bírságokat. A parlamenti képviselők úgy vélik, hogy ez a megközelítés valójában arra ösztönzi a sofőröket, hogy 20 km/h-val a megengedett sebességhatár felett haladjanak.

Eközben Ukrajna szomszédos államai és az EU tagállamai közül csak Oroszországban létezik ilyen "megengedett" 20 km/h-s sebességtúllépés. Ezért a törvényjavaslat 10 km/h-val (a jelenlegi 20 km/h helyett) történő sebességtúllépés esetén javasolja a felelősség megállapítását. Javasolt továbbá a gyorshajtásért járó bírságok emelése, valamint a gyorshajtás mértékétől függően fokozatos büntetés bevezetése.

A szerzők kifejtik, hogy a törvényjavaslat kidolgozásakor más országok tapasztalatait is tanulmányozták, amelyek többsége 5-10 km/h-val történő sebességtúllépés esetén bírságot szab ki, és számos országban (elsősorban Lengyelországban) bevezették a bírságok fokozatosságát.

A 13314. számú törvénytervezet szerint új, gyorshajtásra vonatkozó bírságokat vezetnének be, amelyek célja a közlekedés biztonságának növelése.

A sebességhatár 10 km/h-val történő túllépése esetén a bírság összege 340 hrivnya.

a sebességhatár 20 km/h-val történő túllépéséért - 680 hrivnya;

A sebességhatár 30 km/h-val történő túllépéséért 1360 hrivnya bírságot kell fizetni.

A sebességhatár 40 km/h-val való túllépése esetén a bírság mértéke 1700 hrivnya.

A sebességhatár 60 km/h-val való túllépésért 2720 hrivnya bírságot kell fizetni.

A sebességhatár 80 km/h-ra történő túllépése esetén a bírság mértéke 3400 hrivnya.

Ezen felül, ha a gyorshajtás vészhelyzethez vezet, a sofőr akár 6 hónaptól 1 évig terjedő időtartamra is eltiltható a vezetéstől. Jelenleg Ukrajnában, ha a sebességhatárt 20 km/h-val túllépik, az 340 hrivnya büntetést von maga után. Ha viszont a sebességtúllépés meghaladja az 50 km/h-t, a bírság 1700 hrivnyára nő. Érdemes megjegyezni, hogy ha a határozat kézhezvételétől számított 10 banki napon belül rendezik a bírságot, akkor az összeg 50%-kal csökken.

A bírságrendszer átalakítására vonatkozó törvényjavaslatot jelenleg csak a Legfelső Tanács elé terjesztették. Így egyelőre nem világos, mikor valósulhatnak meg a tervezett módosítások, és a parlamenti képviselők támogatni fogják-e ezeket. Amennyiben a javasolt változtatásokat elfogadják, Ukrajna egy lépéssel közelebb kerülhet a közlekedésbiztonság európai szintű normáihoz, ami várhatóan a közúti balesetek halálozási arányának csökkenéséhez vezet majd.

Related posts