Válságlevél a Porschénál: A régi, bevált üzleti modell immár nem állja meg a helyét Kedves Kollégák és Partnereink! Ezúton szeretném megosztani Önökkel a Porschénál tapasztalt kihívásainkat és a jelenlegi helyzetünket, amely megköveteli tőlünk, hogy újr

A dolgozói létszámot közel négyezer fővel csökkenthetik.
Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója, egy drámai hangvételű belső levélben fogalmazta meg a cég súlyos válságának elismerését. A Bloomberg által megszerzett levélben Blume világosan kifejtette, hogy a Porsche évtizedeken át sikeresen működő üzleti modellje mára kimerült, és nem tudja már tartani a lépést a piaci kihívásokkal. Kínában az eladások 2024 és 2025 között megdöbbentő, közel 50 százalékos csökkenést mutatnak, míg Németországban a visszaesés 23 százalékot ért el. Az európai piacokon összességében 7 százalékos csökkenés tapasztalható, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. A levél hangvétele tükrözi a cég aggodalmát és a krízis mélységét, amely új kihívások elé állítja a Porsche jövőjét.
Három konkrét tényezőt emelt ki a problémák középpontjaként. Elsőként azt jelezte, hogy Kínában jelentős tömegpiac jött létre a prémium kategórián aluli elektromos járművek számára, míg a luxusautók piaca "szinte villámgyorsan összeomlott".
A második tényező a "tömegesen bevezetett vámok és különösen a jelenlegi dollárárfolyam-trend", ami drámai átalakulást hozott az Egyesült Államokban. A Porsche legfőbb piaca, ahol a vállalat kizárólag importtermékekre támaszkodik, Donald Trump elnök kereskedelmi intézkedései miatt súlyosan érintett, ami a haszonkulcsok csökkenéséhez vezetett. "Ez a helyzet ránk különösen nehezedik, még inkább, mint sok más autógyártóra" - hangsúlyozta Blume.
A harmadik tényező, hogy az elektromobilitás felfutása jelenleg jelentősen lassabb ütemben zajlik, ami sokkal nagyobb beruházásokat kíván. A Porsche számára ez azt jelenti, hogy hosszabb időn át szükséges naprakészen tartaniuk a belső égésű motorokat és a hibrid hajtásláncokat. Eközben az elektromos autók gyártásának megtérülése messze elmarad a hagyományos belső égésű motorokétól, ami tovább nehezíti a helyzetet.
Mindezek nyomán a Porsche már korábban bejelentette a költségcsökkentő intézkedések első körének részleteit. A gyártó a költségszerkezetét mindössze 250 ezer autó éves gyártásához igazítja, és 2029-ig a zuffenhauseni és weissachi munkahelyek nagyjából 15 százalékát megszünteti. Ez összesen körülbelül 3900 álláshelyet jelent. Blume hangsúlyozta, hogy a leépítéseket a dolgozók képviselőivel egyeztetve hajtják végre.
A Porsche jelenleg egy fontos döntés előtt áll: vagy megőrzi német gyártási hagyományait, és továbbra is egy kisebb, de autentikus vállalatként működik, vagy a globális piacon elérhető költségcsökkentő megoldásokra támaszkodik, akár kínai vagy amerikai termelési lehetőségeket kihasználva – ezzel pedig kockáztatva a márkája hírnevének romlását.