A BKV villamos tesztelésbe kezdett a fogaskerekű vonalán – számolt be a Totalcar.


Vasárnap délelőtt a BKV munkatársai egy pályafelújítási vágányzár keretein belül különleges próbát végeztek: fogaskerekes hajtás nélküli villamossal vágtak neki a fogaskerekű vonalának. Ez a lépés valószínűleg a jövőbeni tervek előkészítését szolgálja, amelyek célja, hogy a fogaskerekű járatok elérhessék legalább a Széll Kálmán teret.

A teszthez korszerűsített T5C5 villamosokből álló ikerszerelvényt használtak, amely gyakori látvány a környéken, ilyen járművek közlekednek Budapest egyetlen hegyipályásnak minősülő villamosvonalán, az 59-esen is. Az 59-es vonal legnagyobb emelkedése egyébként 46 ezrelék, míg a fogaskerekűn 110 ezrelékes szakasz is található.

A világ különböző pontjain előfordul, hogy a fogaskerekűnél meredekebb vonalakon is alkalmaznak fogaskerék nélküli, klasszikus adhéziós vontatást. Jelenleg a legmagasabb emelkedést Lisszabon villamoshálózatának egy részén találjuk, ahol a meredekség eléri a 136 ezreléket. Budapesten a fogaskerekű vasúti rendszer kialakítását 1874-ben indokolták, mivel akkoriban a technológiai fejlődés nem tette lehetővé megfelelő adhéziós vontatású járművek gyártását. A közlekedés kezdetben gőzvontatással indult, és a vonalat csak 1929-ben alakították át villamos üzemre.

A fogaskerekű jelenlegi helyzete és teljesítménye számos kritikát vonz, főként a lassú haladása és ritka járatai miatt, amelyek versenyképességét jelentősen csökkentik. Emellett az energiafogyasztása is figyelemre méltóan magas. Érdekes, hogy ez a 60-as villamosként is ismert fogaskerekű az egyetlen villamosvonal, amely a hétvégén sűrűbb menetrendet kínál, mint a hétköznapokon. Míg hétfőtől péntekig 20 percenként közlekedik, addig szombaton és vasárnap a nagy kirándulóforgalom miatt 15 percenként jár.

A fogaskerekű vasútban rejlő lehetőségek maximális kihasználásával foglalkozott Pásztor Tibor, a Kétfarkú Kutya Párt helyi képviselőjelöltje, aki azóta megválasztásra került. Ígéreteik szerint, ha bizalmat kapnak, a fogaskerekű vonalát integrálják a budai fonódó villamoshálózatba. Ezen elképzelés alapján a villamosok hétköznapokon tízpercenként közlekednének, míg hétvégente nosztalgiaüzemben, a régmúlt járműveivel várnák az utasokat, lehetőséget adva a nosztalgikus utazás élményére.

Az esemény kapcsán rengeteg fotó és videó készült a témában érdeklődők által, ám eddig sajnos csupán elenyésző számú anyag került nyilvánosságra. A legtöbb tartalom jellemzően zárt Facebook csoportokban érhető el.

Related posts