Schumacher végleg búcsút intett, Räikkönen elveszett a versenypálya labirintusában, míg Alonso ismét csak csalódottan nézett vissza.


Kimi Räikkönen különös kalandja kétségkívül emlékezetes pillanatokat hozott a 2012-es Brazil Nagydíj során, ám ezen a novemberi interlagosi vasárnapon akadtak még sokkal jelentősebb események is, amelyekre a motorsport rajongói hosszú ideig emlékezni fognak.

2012. november 25-én lezajlott a Brazil Nagydíj, amely nemcsak a szezonzáró volt, hanem a motorsport történetének egyik legizgalmasabb eseményévé is vált. Az időjárás kénye-kedve szerint változott, így a versenyt hol eső, hol napsütés kísérte, ami még inkább fokozta a feszültséget. Ezen a napon dőlt el a világbajnoki cím sorsa Sebastian Vettel és Fernando Alonso között, amiért a rajongók izgatottan szorítottak. Ráadásul ez volt Michael Schumacher utolsó fellépése a Forma-1 színpadán, amely méltó búcsút adott a legendának. A verseny során Kimi Räikkönen egy emlékezetes és vicces pillanattal is megörvendeztette a nézőket, amely tovább színesítette az esemény sokszínűségét.

Nico Hülkenberg, a Formula-1 történetének egyik legelkeserítőbb sorsa, 181 nagydíjrajtjával továbbra is toronymagasan vezeti a legtöbb futamot dobogós helyezés nélkül teljesítő versenyzők listáját. A 2012-es Brazil Nagydíj különösen emlékezetes maradt számára, hiszen 18 körön át ő irányította a versenyt, mielőtt egy váratlan megcsúszás következtében Lewis Hamiltonnak adta át az első helyet. A német pilóta azonban nem adta fel, és a 54. körben, a célegyenes végén megpróbálta megelőzni a McLarent, de sajnos ez a manőver végzetes hibát eredményezett, amikor megcsúszott, és ezzel kiütötte Hamiltont a versenyből. Végül Hülkenberg az ötödik helyen zárta a futamot, ami újabb keserű csalódás volt számára az áhított dobogós helyezésért folytatott harcában.

A nap legizgalmasabb eseménye azonban nem más volt, mint Sebastian Vettel zsinórban harmadik világbajnoki győzelme, amelyet a Red Bull versenyzője a legnagyobb küzdelmek árán szerzett meg. A negyedik helyről rajtolva, már az első körben belekerült a tumultusba – ezt később csapattársa, Mark Webber agresszív akcióinak tudta be, ami végül a 2013-as malajziai Multi21-botrányhoz vezetett. Ezt követően Bruno Senna sikeresen kimozdította őt a négyes kanyarban, és a helyzet még tovább bonyolódott, amikor Vettel nekiütközött a megpördülő Red Bullnak.

Vettel autójának bal oldala súlyosan sérült az ütközésben, de folytatni tudta, és miután Adrian Newey vezetésével a Red Bull nagyfelbontású képeken megvizsgálta a sérülések súlyosságát, majd változtatott a motorvezérlésen annak érdekében, hogy a lehető legkevésbé melegedjenek fel a kipufogók, és ne repedjenek el a hő következtében, a német pilóta a hatodik helyig zárkózott fel, és három ponttal világbajnok lett a futamot Jenson Button mögött a második helyen záró Alonso előtt.

"Már a megforgás pillanatában felengedtem a féket, és csak hátrafelé csúsztam lefelé a lejtőn. Ha azonnal ráléptem volna a fékre, hogy elkerüljem az ütközést, valószínűleg mások is nekem jöttek volna, és ezzel véget ért volna a versenyem, valamint a bajnoki álmom - idézte fel Vettel a figyelemre méltó eseményt nem sokkal a visszavonulása előtt a Beyond the Grid podcastban. - Azonnal tudatosult bennem, hogy ez nem a helyes megoldás, így ösztönösen felengedtem a féket, hogy hátrafelé mozduljak el, és próbáljam elkerülni a kontaktust, mert mozgó célpontként nagyobb eséllyel úszhatom meg a helyzetet, mint egy helyben állva, amire nem minden versenyző tud időben reagálni."

Miközben a csapata folyamatosan azon pörgött, hogy a technika ne mondja fel a szolgálatot, Vettelnek nem volt ideje ilyesmiken rágódni. Ő inkább a mezőnyön való átküzdésre összpontosított, miközben a folyamatosan változó körülményekkel is meg kellett birkóznia.

"Egyetlen pillanat sem volt, amikor kétségeim lettek volna és arra gondoltam, hogy ennek vége. Tudtam, hogy nem vagyok jó helyzetben, és nem tudom, mi fog történni, de még lehet jó a vége, csak le kell szegni a fejem és menni előre, mert még nincs vége a versenynek. Nem kérdezgettem a futam során, hogy hol van Fernando. Egy ponton vele is versenyeztem, de hosszú verseny volt, mert annyi minden történt. Intermediate gumikra váltottunk, majd vissza nem is tudom, már hányszor. Amikor átszeltem a célvonalat, nagy megkönnyebbülést és boldogságot éreztem, és hogy őszinte legyek, nem gondoltam túl sokat Fernandóra."

Alonso mindent beleadott a versenybe, hiszen már a rajt után nem sokkal egy lenyűgöző dupla előzést mutatott be. Ennek ellenére azonban nem tudta megszerezni a győzelmet.

Vettel a világbajnoki címét 44 pontos hátrányból nyerte meg Alonso ellen, ami akkoriban új rekordnak számított. Ez a teljesítmény egészen az idei szezonig megőrizte érvényességét, míg Max Verstappen végül meg nem döntötte ezt a figyelemre méltó eredményt.

Vettel ugyanakkor néhány napig még aggódhatot a vb-címe miatt, ugyanis 2012-ben is előfordult az, ami már néhányszor megesett az F1 történetében, nevezetesen, hogy egy ideig még nem lehetett biztosra venni a végeredményt. A Ferrari ugyanis napokkal a futam után tisztázást kért az FIA-tól, miután a közösségi médiában elkezdett keringeni több felvétel arról, hogy Vettel sárga zászló alatt előzte meg Jean-Eric Vergne-t és Kobajasi Kamuit. Végül mindkét esetet tisztázták (előbbinél már elérte a zöld jelzést az előzésig, utóbbinál pedig valójában nem sárga, hanem a csúszós pályára figyelmeztető sárga-piros jelzés volt érvényben).

Ha Vettel később 20 másodperces büntetést kap, akkor a 8. helyre csúszott volna vissza, ami Alonso világbajnoki címét biztosította volna.

Alonso közel járt ahhoz, amihez még Senna, Schumacher vagy Hamilton sem

Természetesen a világbajnoki címért zajló csata és Vettel drámája volt a verseny középpontjában, de nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy ez volt a hat évvel azelőtt ugyanitt egyszer már visszavonuló Michael Schumacher utolsó F1-es futama. A 306. rajtjára készülő, lassan 44 esztendős német nem számíthatott sok jóra a fejlesztésekkel már réges-rég leálló Mercedesszel, de így is a pontszerző, hetedik helyen intették le. A futam után ráadásul együtt ünnepelhetett az őt tükörsimán megelőző Vettellel - kritizálták is azért, hogy nem nehezítette meg honfitársa dolgát, de ő azzal felelt, hogy a sokkal gyorsabb Red Bull előbb-utóbb mindenképpen megelőzte volna - nem telt tehát örömködés nélkül a mindössze egyetlen dobogós helyezést hozó, három szezonon át tartó második karrierjének lezárása.

Schumacher az eseménydús futamon egyébként a mezőnybe két évnyi ralizás után 2012-ben visszatérő Kimi Räikkönennel is összecsapott, és kénytelen volt tudomásul venni, hogy a finn gyorsabb nála. Ám Räikkönen végül így is három hellyel mögötte végzett, köszönhetően nagyrészt annak, hogy a szemerkélő esőben elmérte a 13-as kanyar féktávját, majd ahelyett, hogy a füves bukótérből visszakecmergett volna a pályára, nyílegyenesen továbbment, kihajtott egy kapun, majd egy elzárt területen át próbált meg visszatérni, csakhogy egy lezárt kapuval találta szemben magát. Ezután 180 fokos fordulatot vett, és arról, amerről jött, kihajtott a lezárt területről, és a bukótéren átvágva folytatta.

"Ahol lementem, ott vissza lehetett jönni a pályára a betétfutamok bokszán keresztül, de át kellett menni egy kapun. Tudtam, hogy mit csinálok, mert 2001-ben már megtettem ugyanezt. Az átjáró 11 éve még nyitva volt, de ezúttal valaki bezárta. Jövőre biztosítom, hogy ismét nyitva legyen" - adott magyarázatott tettére a Jégember, akinek nem kevés idejébe került ez a kis malőr.

A kalandjának részleteit ITT találod, ahol felfedezheted, hogyan sodródott el az úttól.

Aki pedig akkor azt hitte, hogy akkor és ott látott először és utoljára olyat, hogy egy Forma-1-es pilóta eltéved a pályán, az tévedett, Nicholas Latifi ugyanis a Williamsszel sikeresen összehozta ugyanezt a 2022-es Japán Nagydíjon, majd meg is magyarázta, hogy miért nem a jó helyen kanyarodott be.

Related posts